شرکت دانش بنیان خرم بهار آتیس
khoram bahar new-163

هرس درخت سیب

هرس درخت سیب

هرس درخت سیب در اسفند ماه از مهم‌ترین فعالیت‌های باغات سیب می‌باشد. به حذف و فرم‌دهی شاخه‌های اضافی درختان هرس گفته می‌شود. هرس باعث می‌شود هوا به خوبی در بین شاخه‌ها جریان داشته و تمامی شاخه‌ها از نور کافی برخوردار باشند. درنهایت آرایش شکل ظاهری درختان، باغبان یا کشاورز را در دستیابی به محصولات مرغوب یاری می‌کند.

هرس فقط برای فرم‌دهی به حجم درخت نیست بلکه هرس ارتفاع هم قابل انجام است. در مواردی که احساس می‌کنید ارتفاع درخت به قدری است که برای چیدن میوه‌ها با مشکل مواجه می‌شوید، می‌توانید در فصل زمستان هنگامی که درخت به‌طور کامل به خواب رفت، اقدام به قطع کردن شاخه‌های مسن، کلفت و بلند کنید.

هرس ارتفاع را به‌صورت هماهنگ انجام دهید. با این کار برای شاخه‌های جوان در فصل بهار امکان رشد بهتری را فراهم می‌کنید.

اکثر درختان به هرس احتیاج دارند اما در درختانی که پرحجم و مرتفع بوده و به‌سرعت به سمت بالا رشد می‌کنند، این نیاز بسیار بیشتر حس می‌شود و بسیار پراهمیت است. در این مقاله قصد داریم به نحوه هرس درخت سیب بپردازیم. با ما همراه باشید.

در صورت آلودگی درختان انار به آفت نماتد استفاده از نماتدکش اگروهلث برای از بین بردن نماتدها، پیشگیری از افزایش تعداد نماتد و احیا ریشه‌های آسیب دیده می‎تواند یک گزینه مناسب و انتخاب هوشمندانه برای شما باشد.

میتوانید برای مشاهده و خرید کود کشاورزی از صفحه محصولات سایت ما دیدن کنید.

هرس درخت سیب
هرس درخت سیب

چرا باید هرسال درختان سیب را هرس کنیم

همانطور که گفته شد، درختان برای افزایش میوه‌دهی و رشد بهتر و بیشتر، به هرس سالانه احتیاج دارند. برای درک اهمیت سالانه هرس درختان سیب پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را با توجه مطالعه نمائید.

  • برقرار بودن فاصله‌ای مناسب بین درختان

 

  • از بین بردن شاخه‌های آسیب‌دیده، بیمار، آفت‌زده، خشکیده، شکسته و… برای حفظ کیفیت میوه‌ها

 

  • برای حفظ تعادل در بین برگ‌ها و شاخه‌های درخت لازم است که در مراحل اولیه کشت درخت ریشه‌ها و شاخه‌ها را به‌صورت اصولی هرس کنید.

 

  • هرس مناسب و هرس ارتفاع عملیات سم‌پاشی و برداشت میوه‌ها را سهولت می‌بخشد.

انواع هرس درخت سیب

هرس درخت سیب با توجه به مولفه‌هایی همچون زمان و هدف آن به انواعی تقسیم می‌شود که در زیر به معرفی هر کدام پرداخته‌ایم:

هرس فرم یا هرس تربیت

هرس فرم معمولا در ۴ سال اول کشت برای دستیابی به فرم مناسب و تربیت شاخه‌ها انجام می‌گیرد. این مرحله از هرس را بسیار جدی بگیرید. درصورتی‌که درخت در این مرحله هرس نشود، این موضوع باعث می‌شود درخت فرمی وحشی، نامنظم و پرشاخه به خود بگیرد و هرس باردهی را نیز با مشکلات زیاد مواجه می‌سازد.

هرس باردهی

هرس باردهی نوعی از هرس است که پس از انجام هرس فرم انجام می‌گیرد. هدف از این هرس کمک به رشد شاخه‌های بارده و حفاظت از آنها، باردهی و میوه‌دهی مناسب می‌باشد. با کمک این هرس می‌توانید به خوبی شرایط لازم را برای دستیابی به محصول مرغوب و باکیفیت فراهم سازید.

هرس زمستانه

این مرحله از هرس می‌باید پس از ریزش برگ درختان و پیش از تورم جوانه‌ها انجام شود. به این نوع هرس، هرس خشک نیز گفته می‌شود.

هرس تابستانه یا هرس تازه

هرس درخت سیب در تابستان که در زمان رشد و باردهی گیاهان صورت می‌گیرد، سبب فرم‌دهی شاخه‌ها، ریشه‌ها، میوه‌ها و گل‌های درختان می‌شود.

درواقع هرس تابستانه یکی از پرکاربردترین انواع هرس‌ها است که در سال‌های اولیه کشت نهال انجام می‌گیرد و با ایجاد فرم مناسب برای نهال‌ها دریافت نور و هوا را سهولت می‌بخشد و نیز عملیات اجرایی در مراحل داشت و برداشت محصول‌ را ساده‌تر و بی‌دردسر می‌کند.

فرم جامی

فرم جامی مهم‌ترین هرس درخت سیب است که شامل دو دسته می‌باشد و برای هر کدام از لحاظ ارتفاع سه روش وجود دارد. پاکوتاه، نیمه‌پا‌کوتاه و پابلند. در زیر به تشریح هرکدام پرداخته‌ایم:

فرم جامی با مرکز باز

در سال اول کشت نهال را از ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر به بعد یعنی از بالای یک جوانه را هرس کنید.

در طول سال اول و فصل رشد نهال تمام شاخه‌هایی که از سطح خاک رشد می‌کنند را تا ارتفاع حداکثر ۳۵سانتی‌متری هرس کنید.

در ارتفاع ۵۰سانتی‌متری باقی‌مانده، در هر ۴ طرف نهال یک شاخه نگهداری کنید. طوری که فاصله هر شاخه از دیگری ۱۵ سانتی‌متر باشد.

باقی شاخه‌ها را هرس کنید. از هرس شاخه‌های ریز همچون لامبودا و میخچه‌ها جدا خودداری کنید.

در سال دوم کشت و پیش از شروع رشد نهال، یک‌سوم از طول شاخه‌های اصلی که از سال پیش نگهداری کرده‌اید را هرس کنید. این هرس را دقیقا از بالای یک جوانه انجام دهید. ناگفته نماند که در این مرحله از هرس نیز لازم است از شاخه‌های کوچک محافظت شود.

فرم جامی محوردار

 

در این فرم از هرس نیز باید همانند مرحله قبل عمل کنیم. اما مدیریت شاخه‌های انتهایی باید به‌گونه‌ای باشد که در سال‌های آینده روی این شاخه‌ها یک طبقه دیگر مانند یک نهال دیگر رشد کند.

بسته به هدف خود می‌توانید تعداد این طبقات را بیشتر کنید. در پایان کار از محلی مناسب بخشی از لیدر را طوری حذف کنید تا در نهایت رشد طولی نهال به چند شاخه انتهایی ختم گردد.

توجه داشته باشید که برای داشتن باغی سالم تنها به نکات گفته‌شده در بالا بسنده نکنید. یک باغدار موفق کسی است که هرس و فرم‌دهی درختان خود را یک عمل دائمی در نظر گرفته و همیشه هنگام رصد باغ قیچی باغبانی، اره، چاقوی پیوند داده و سایر تجهیزات را به همراه داشته باشد. موضوع که بیشتر حائز اهمیت است، علم استفاده از این ابزارآلات می‌باشد. شما می‌تواتید از یک باغدار مجرب کمک بگیرید.

توجه داشته باشید برای اینکه درختان از فرمی مناسب برخوردار باشند، تنها هرس مناسب کافی نیست بلکه باید درختان را در شرایط تغذیه‌ای اصولی نگهداری کنید و از لحاظ غذایی آنها را غنی کنید.

زیرا درصورتی‌که درخت از آبیاری، کوددهی و تغذیه اصولی برخوردار نباشد ضعیف بوده و هرگز رشد آن به حدی نمی‌رسد که شما تصمیم بگیرید بر روی آن هرس انجام دهید. بنابراین به تمام نیازهای گیاه به میزان کافی توجه فرمایید.

هرس درخت سیب و باردهی

در این نوع از هرس باید شاخه‌های آسیب‌دیده، شکسته و خشکیده را از بین ببرید. همچنین لازم است که شاخه‌هایی را که درهم تنیده شده و مزاحم یکدیگر و شاخه‌های دیگر می‌باشند را نیز حذف کنید.

درصورت وجود پاجوش‌ها، تنه‌جوش‌ها و نرک‌ها آن‌ها را نیز از بین ببرید. با این کار به درخت اجازه می‌دهید انرژی خود را صرف رویاندن قسمت‌های اصلی کند و درنهایت به نتیجه‌ای دلخواه دست یابید.

پس از این هرس‌های جزئی، وقت آن است که هرس‌های عمده را بر روی شاخه‌های معمولی شروع کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را به‌طور مختصر با نکاتی راجع‌به هرس اصولی درخت سیب آشنا نمائیم. هرس درختان امری بسیار مهم است و درصورتی‌که به درستی یا در زمان نامناسب انجام نشود درخت را با مشکلات بزرگ مواجه می‌سازد. اگر علم و تجربه کافی برای هرس باغتان را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک کارشناس با تجربه حوزه کشاورزی کمک گیرید.

آخرین مقالات

محصولات پر مصرف

کود نماتدکش اگروهلث
هیومیک اسید سیلیس دار
هیومیک اسید گوگرد دار
قارچکش بیوبار
کود میکروکامل
کود اسید آمینه

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شهرری، میدان هادی ساعی، جنب بانک مسکن، ساختمان صدف، طبقه اول، واحد6
  • 09128986620
  • info@atisco.ir