شرکت دانش بنیان خرم بهار آتیس
khoram bahar new-163

برای تغذیه درخت انار از چه کودهایی استفاده کنیم؟

برای تغذیه درخت انار از چه کودهایی استفاده کنیم؟

برای رشد و ثمره‌ی بهتر هر محصولی بعد از کاشت باید مراقبت‌های لازم را از آن محصول انجام داد. یکی از راه‌های مراقبت کردن از محصول، تقویت محصول با کودهای مورد نیاز می‌باشد. بنابراین باید اطلاعات کافی درمورد بهترین کودهای هر محصول بدست بیاوریم. درخت انار نیز مانند دیگر محصولات نیاز به مراقبت و کوددهی مناسب دارد. در این مطلب بهترین کودهای موجود برای رشد سریع و بهتر درخت انار و تغذیه درخت انار نام برده و توضیح می‌دهیم.

خاکستر برای درخت انار

کودهای شیمیایی و حیوانی برای تغذیه درخت انار

این دسته از کودها شامل کودهای مرغی، اسبی، گاوی و گوسفندی می‌شوند و حاوی موادی هستند که برای بهبود کیفیت خاک و آماده شدن آن برای کاشت مناسب می‌باشند. کوددهی شیمیایی دارای عناصر بسیاری مانند ماکرو(نیترون،فسفر، و پتاسیم) و میکرو هستند و مواد ریز مغذی در آنها وجود دارد که برای رشد محصولات مناسب می‌باشد و سبب تاثیر مثبت روی روند بهره‌وری محصولات می‌شوند.

 

برای به دست آوردن بهترین کود برای درخت انار و تغذیه درخت انار به صورت اصولی باید شناخت کافی از عناصری که جهت رشد بهتر این درختان وجود دارند، داشته باشیم:

کودسم نماتدکش اگروهلث

در صورت آلودگی درختان انار به آفت نماتد استفاده از نماتدکش اگروهلث برای از بین بردن نماتدها، پیشگیری از افزایش تعداد نماتد و احیا ریشه‌های آسیب دیده می‎تواند یک گزینه مناسب و انتخاب هوشمندانه برای شما باشد.

 

میتوانید برای مشاهده و خرید کود کشاورزی از صفحه محصولات سایت ما دیدن کنید.

عنصر نیتروژن

عنصر اول، نیتروژن می‌باشد.‌‌ نیتروژن از رشد کردن و تولید برگ و گل‌هایی که تبدیل به میوه می‌شوند پشتیبانی می‌کند به همین برای دلیل تغذیه درخت انار برای رشد بهتر به نیتروژن نیاز دارد. نیتروژن باعث بالابردن قدرت فتوسنتز در آنها نیز می‌شود. در کودهای‌های اوره نیتروژن وجود دارد.

 

کود سولفات آمونیوم نیز با داشتن نیتروژن میتواند مفید باشد. این کود، یکی از کودهای شیمیایی و حاوی ترکیباتی است که دارای مقدار زیادی نیتروژن می‌باشد و همچنین دارای نمک غیر آلی است که از ترکیبات اسید سولفوریک و آمونیاک به دست می‌آید. ترکیب آمونیوم سولفات در رشد رویش گیاهان و تغذیه آنها تاثیر مثبتی دارد.

 

یکی از تاثیرات مثبت آنها تسریع گل‌دهی و روند میوه‌دهی و بالاتر بردن وزن محصول می‌باشد. یک تاثیر مثبت دیگر آن، پایین آوردن pH خاک است و همچنین این ترکیبات با متصل کردن خود به ذرات خاک عناصر غذایی خود را در اختیار گیاهان قرار می‌دهد. در کنار تاثیرات مثبت این کود در صورت مصرف بیش از حد از آن تاثیرات منفی از جمله رشد علف‌های هرز را در پی خواهد داشت.

 

کودهای اوره و آمونیوم سولفات دارای تفاو‌ت‌هایی هستند.کودهای اوره که دارای 46 درصد ازت می‌باشند نسبت به کودهای سولفات آمونیوم با 21 درصد ازت غنی‌تر می‌باشد. اما در این مورد با مشکل آبشویی مواجه می‌شویم که باعث می‌شود بسیاری ازت قابل مصرف در کود اوره هدر برود.

 

به دلیل اینکه کود اوره در خاک به کربن دی اکسید و آمونیاک تجزیه می‌شود و آمونیاک هم در برابر نور آفتاب تبخیر می‌شود و باعث از دسترس خارج شدن گیاه می‌شود. اما کود آمونیوم سولفات دارای 24 درصد گوگرد می‌باشد که در خاک به سولفوریک اسید تبدیل می‌شود. همین باعث اسیدی شدن خاک می‌شود و به همین دلیل کود‌های آمونیوم در برابر کودهای اوره برای زمین های کشاورزی ایران مناسب‌تر می‌باشد.

 

همچنین ظرفیت ماندگاری اوره نسبت به سولفات آمونیوم در خاک پایین‌تر است بنابراین یکی از توصیه‌های مهم کارشناسان کشاورزی استفاده از کودهای آمونیوم همراه با کودهای اوره می‌باشد.

فسفر

کودهایی که فسفرهای بالایی دارند باعث مقاومت ریشه و ساقه و برگ درخت انار می‌شوند و دیواره‌های سلولی آن‌ها را محکم‌تر می‌کنند.  فسفر در سنتز  اسیدهای نوکلئیک و انتقال انرژی بسیار موثر هستش. کودهای فسفره هم جزو کودهای شیمیایی می باشند. این کودها انواع مختلفی دارند که هرکدام دارای ترکیبات خاصی هستند.

چند مورد از مهم‌ترین کودهای فسفره می‌توان به سوپر فسفات ساده و سوپر فسفات تریپل، فسفات آمونیوم و فسفاته میکروبی و بیوفسفات طلایی اشاره کرد. در برخی از این کودهایی که نام بردیم  مقادیری از نیتروژن و فسفر و پتاسیم نیز ممکن است، وجود داشته باشد.

عنصر پتاسیم

پتاسیم تاثیر مهمی در درشت شدن و رشد بهتر میوه‌ها دارد. در شیرین تر شدن میوه و مقابله با تنش های محیطی بسیار سودمند می‌باشد. عنصر پتاسیم یکی از مهم‌ترین عناصر ماکرو یا درشت مغذی( پر مصرف) در گیاهان است.

کودهای دارای پتاس یکی از مهم ترین منابع برای تامین کردن عنصر پتاسیم می‌باشد و در فرایند فیزیولوژی رشد گیاهان نقش مهی دارند و بر فتوسنتز و ترابری قند و آب و مواد غذایی و سنتز نشاسته و پروتئین تاثیر دارد و به همین دلیل کودهایی که دارای پتاسیم بالایی هستند برای درخت انار بسیار مفید می‌باشند.

کلمه پتاس با مفهموم خاکستر به این علت که اولین بار از خاکستر چوب به دست امده است به این کود اطلاق شده است.

عنصر آهن

درخت انار برای عملیات فتوسنتز خودش به آهن نیاز دارد. بنابراین کود کلات آهن بهترین کود در این مورد می باشد. آهن یکی از عنصر های مهم برای بقای گیاهان است ولی به تنهایی قابل استفاده نمی‌باشد و باید با مواد دیگر ترکیب شوند. آهن در ترکیب با فرو سولفات و کلاته ارائه می شود.

کودهای ساخته شده با فروسولفات برای خاک هایی که pH بالای 7 دارند کارایی زیادی ندارند و آهن در این میزانpH  برای گیاهان قابل استفاده نمی‌باشد. بنابراین استفاده کردن از کودهای کلاته بهتر و بصرفه‌تر می‌باشد. این فرم از کود آهن که به شکل کلات شده است کمتر تحت تاثیر اسیدیته خاک قرار می گیرد و بهتر آهن مورد نیاز گیاه را در اخیتار آن قرار می دهد.

عنصر گوگرد

گوگرد یک کود ثانویه می‌باشد که در کنار سایر عناصری که نام بردیم باعث بهتر شدن رنگ گیاه و بالاتر رفتن کیفیت محصول به کار می‌رود و در کنترل آفات نیز موثر خواهد بود. از کود های گوگرد مایع و گوگرد پودری این عنصر تامین می شود.

کلسیم

کلسیم جهت محافظت از ترک خوردگی میوه و رشد بهتر و سریع‌تر آن می‌باشد و یکی از کودهایی که برای این مورد استفاده می‌شود، کود نیترات کلسیم می‌باشد. این کودها از نوعی نمک درست شده‌اند که دارای نیتروژن و کلسیم هستند که هر دو این دو مواد برای گیاه مفید هستش.

کودهای نیترات کلسیم در هنگام کاشت و پرورش گیاهان، فراهم کننده کلسیم مورد نیاز گیاه می باشد، تنها منبع کلسیم محلول در آب است که باعث رشد کردن بهتر آنها و جلوگیری از پوسیدگی آنها می‌شود.کودهای نیترات کلسیم در انواع مایع، دانه‌ای، پودرهای محلول وجود دارند.

روی

روی یکی از عناصر میکرو و یا ریز مغذی است که برای بالابردن کیفیت محصول و شاداب‌تر شدن آن استفاده می شود. از ریز برگی و ریزش برگ انار جلوگیری می کند و در مناطق شور به افزایش مقاومت گیاه کمک می کند.

خاکستر برای درخت انار

اگر از اهمیت و فایده خاکستر برای درخت انار آگاه هستید مطالبتون رو با ما به اشتراک بزارید.

آخرین مقالات

محصولات پر مصرف

کود نماتدکش اگروهلث
هیومیک اسید سیلیس دار
هیومیک اسید گوگرد دار
قارچکش بیوبار
کود میکروکامل
کود اسید آمینه

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شهرری، میدان هادی ساعی، جنب بانک مسکن، ساختمان صدف، طبقه اول، واحد6
  • 09128986620
  • info@atisco.ir