شرکت دانش بنیان خرم بهار آتیس
khoram bahar new-163

آشنایی با کاربرد تله‌ های چسبنده حشرات

آشنایی با کاربرد تله‌ های چسبنده حشرات

کشاورزان و باغداران با به‌کارگیری تله های چسبنده آفات را به دام انداخته و آنها را بدون حرکت می‌کنند. به این صورت که یک مقوا با روکش چسبی قرار می‌دهند که وقتی حشرات و آفات در هنگام پرواز با این مقوا برخورد کردند به آن بچسبند و دیگر توانایی حرکت کردن نداشته باشند.

 

این تله‌ها همچنین می‌توانند با استفاده از پلاستیک ساخته شوند. رنگ این مقواها و پلاستیک‌ها معمولا آبی یا زرد انتخاب می‌شود.

یکی از آفات مهم کشاورزی، که این روزه تبدیل به معضل برای کشاورزان مناطق مختلف کشور شده است آفت نماتد می‌باشد. نماتدکش خرم بهار آتیس با تاثیر بر انواع نماتد سبب کاهش تعداد نماتدها و نابودی بالای 70 درصد این آفت خواهد شد.

برای مشاهده محصولات و خرید کود کشاورزی می‌توانید به فروشگاه خرم بهار آتیس مراجعه نمایید.

 

در هنگام طراحی یک لایه محافظ روی این تله‌ها قرار داده می‌شود ولی هنگام استفاده این لایه را از روی آن برمی‌دارند و به‌این‌ترتیب لایه‌ی چسبنده در معرض دید قرار می‌گیرد.

 

نحوه استفاده از این تله های چسبنده به‌ این صورت است که پس از باز کردن لایه‌ محافظ می‌باید این مقوا را به شکل عمودی  روی درختان قرار داده و آن را گره بزنید و یا با تیرک به آن متصل کنید.

هدف از طراحی این تله‌ها کنترل آفات می‌باشد. این تله‌ها نوع خاصی ندارند بنابراین اکثر حشرات و آفات مانند شته، تریپس، مگس میوه و… در هنگام پرواز به آنها چسبیده و دیگر توانایی خرابکاری در باغ یا گلخانه را نخواهند داشت.

 

 همانطور که گفتیم این تله‌ها به دو رنگ طراحی می‌شوند که از رنگ زرد آن می‌توان برای کنترل و نظارت بر حشراتی همچون مگس‌های بال‌دار و یا مگس‌های سفید و از نوع آبی‌رنگ آن برای کنترل آفاتی همچون تریپس و مینوز برگ استفاده کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به تله های چسبنده و کاربرد آنها پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

تله های چسبان حشرات

موارد استفاده از تله های چسبنده

تله های چسبنده کاربردهای فراوانی دارند که در زیر به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

 

تشخیص وجود حشرات و آفات

بعضی از آفات به‌ویژه آفات و حشرات نابالغ بسیار کوچک هستند و کنترل آنها با دشواری‌های فراوان همراه است. زیرا به دلیل کوچک بودن به سختی تشخیص داده می‌شوند.

 

همچنین بسیاری از این آفات در زیر برگ‌ها و یا ساقه‌ها مخفی شده و از دید پنهان می‌شوند. دلیل دیگر دشواری در تشخیص آفات این است که بسیاری از آنها سبز یا زردرنگ هستند بنابراین نمی‌توان به راحتی بر وجود آنها بر روی برگ و ساقه‌ها پی برد.

 

راهکار حل این دست از مشکلات استفاده از تله های چسبنده است. اگر از تله های چسبنده استفاده نکرده و متوجه وجود آفات در باغ یا گلخانه نشده باشید ممکن است وقتی متوجه وجود آنها شوید که کار از کار گذشته باشد.

فصلی بودن حشرات آفت

حشرات و آفات تهدیده کننده وقتی که بالغ شوند بال‌دار می‌شوند. پس همانطور که گفته شد ممکن است حشرات و آفات بسیار ریزی که هنوز به بزرگسالی نرسیده‌اند وجود داشته باشند و شما از وجود آنها بی‌خبر باشید. یعنی شما هرچقدر در امر محافظت از باغ یا گلخانه هوشیار باشید بازهم ممکن است حشراتی محصولات شما را تهدید کنند.

لازم به ذکر است که حشرات برای وارد شدن به باغ نیازی به قدرتمند بودن ندارند. برای مثال شته‌ها که حشرات تهدیدکننده محصولات می‌باشند دارای قدرت پرواز نیستند اما جریان باد می‌تواند به خوبی آنها را جابه‌جا کرده و وارد باغ یا گلخانه شما کند.

حشرات و آفات، فصلی هستند یعنی در یک زمان مشخصی جمعیت آنها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین این تله‌ها به شما باغداران کمک می‌کنند که متوجه شوید چه زمانی تعداد این حشرات رو به افزایش است. در‌صورتی که اطلاعاتتان راجع ‌به فصل پیدایش هر نوع حشره‌ای کامل باشد و هر روز به صورت مداوم تله های چسبنده را بررسی کنید، می‌توانید تکنیک‌های مناسب جهت مبارزه با این آفات را انتخاب کرده و از بروز خسارات و آسیب حشرات به محصولات خود در باغ یا گلخانه جلوگیری به عمل آورید.

تشخیص وجود حشرات مفید

همانطور که گفتیم رنگ تله های چسبنده انتخابی نمی‌باشد و فقط دارای دو رنگ آبی و زرد هستند. مشکل استفاده از این نوع تله‌ها این است که اشتباهاً برخی از حشرات مفید مانند کفشدوزک‌ها، زنبورهای ورفلای و زنبورهای انگلی هم هنگام پرواز با این تله‌ها اصابت کرده و به دام افتاده و به آنها می‌چسبند. این نوع حشرات که اصطلاحاً دشمنان طبیعی نامیده می‌شوند گونه‌های شکارگری هستند که به آفات تهدید کننده گیاهان هجوم می‌آورند و از آنها تغذیه می‌کنند و به این‌ترتیب سبب نابودی آنها می‌شوند.

بنابراین تله های چسبنده هم در تشخیص وجود آفات به شما کمک می‌کنند و هم کمک خواهند کرد که متوجه شوید زمان پیدایش آفات مفید و شکارگر چه زمانی می‌باشد. این موضوع در رابطه با پارازیتوئید تخم آفات و شته‌ها که به عنوان زنبورهای ریز انگلی شناخته می‌شوند نیز صدق می‌کند. این زنبورها شکارگرهای بسیار قدرتمند و معروفی هستند که به کاهش جمعیت حشرات آفت کمک قابل‌توجهی می‌کنند. از این نوع زنبور‌ها با نام‎های یاوران کوچک باغ و یا افسران کوچک امنیت باغ نیز یاد می‌شود.

 

 

این زنبورها و سایر شکارگرهای مفید حساسیت نسبتاً بالایی به مواد شیمیایی دارند. در صورتی که برای از بین بردن آفات از مواد شیمیایی استفاده نمائید این حشرات مفید را نیز از بین خواهید برد. بنابراین اگر هنگام استفاده از تله‌ها متوجه پیدایش حشرات مفید و شکارچی شدید می‌باید از مواد شیمیایی استفاده کنید که تاثیری روی این حشرات نداشته و سبب مرگ آنها نشوند.

تله های چسبان حشرات در برنامه‌های مدیریتی تلفیق آفات که به اختصار IPM نامیده می‌شوند کاربرد فراوان دارند. نکته حائز اهمیت این است که زنبورهای انگلی بسیار کوچک می‌باشند و هیچ ضرری ندارند.

تفاوت تله های چسبنده زرد و آبی

همانطور که در بخش مقدمه گفته شد رنگ‌های زرد و آبی تله های چسبان حشرات هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. تله های زردرنگ برای مقابله با جمعیت زیادی از آفات همچون مگس‌های بال‌دار در گلخانه‌ها و باغ به کار برده می‌شوند اما تله های آبی برای به دام انداختن آفاتی همچون تریپس کاربرد دارند.

طول موج بینش مگس سفید حدود 550 تا 600 نانومتر می‌باشد. رنگ زرد دارای طول موج 580 نانومتر است در حالی که این محدوده برای رنگ سبز 550 نانومتر می‌باشد. با این حال دلیل اینکه مگس سفید در دیدن رنگ زرد توانایی بالایی دارد مشخص می‌شود. همینطور رنگ آبی طول موج 450 نانومتر دارد و این مشخصه برای رنگ بنفش 400 نانومتر است. به همین خاطر رنگ آبی قابل رویت برای تریپس می‌باشد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله شما عزیزان را با تله های چسبنده و کاربرد و دو نوع متفاوت آن آشنا کردیم. لازم به ذکر است که تله های زرد رنگ در به دام ‌اندازی حشرات نرم ‌تن مانند مگس سفید و شته توانایی بالایی دارند و همچنین تله های آبی ‌رنگ قادر به دام انداختن آفاتی همچون تریپس هستند.

 

همانطور که گفته شد تله های چسبان حشرات انواع مختلفی ندارند و به صورت انتخابی استفاده نمی‌شوند بنابراین در به دام ‌اندازی حشرات، بین آفات مضر و شکارچی تبعیض قائل نخواهند شد.

 

کشاورزان و باغداران اکثرا این تله‌ها را برای کاربردهایی همچون تشخیص وجود آفات، نشان دادن زمان پیدایش آفات و تشخیص وجود حشرات شکارچی به کار می‌برند.

 

نماتدکش خرم بهار آتیس با تاثیر بر انواع نماتد سبب کاهش تعداد نماتدها و نابودی بالای 70 درصد این آفت خواهد شد.

آخرین مقالات

محصولات پر مصرف

کود نماتدکش اگروهلث
هیومیک اسید سیلیس دار
هیومیک اسید گوگرد دار
قارچکش بیوبار
کود میکروکامل
کود اسید آمینه

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شهرری، میدان هادی ساعی، جنب بانک مسکن، ساختمان صدف، طبقه اول، واحد6
  • 09128986620
  • info@atisco.ir