شرکت دانش بنیان خرم بهار آتیس
khoram bahar new-163

برنامه تغذیه‌ای سیب‌ زمینی

برنامه تغذیه‌ای سیب‌ زمینی

سیب‌ زمینی از مهم ترین محصولات زراعی در سطح جهان محسوب می‌شود. این گیاه در کشور عزیز ما ایران بعد از ذرت، گندم و برنج، چهارمین محصول از لحاظ میزان تولید به شمار می‌رود.

اگر قصد دارید باغدار یا کشاورز موفقی در کشت سیب زمینی باشید، ابتدا می‌بایستی اطلاعات کافی در ارتباط با برنامه تغذیه ای این گیاه داشته باشید. بنابراین نخستین و البته مهم ترین کار در اداره زمین های کاشت گیاه سیب‌زمینی، به کارگرفتن یک برنامه غذایی کارآمد، مناسب و موثر می‌باشد و در صورت اهمیت ندادن به این موضوع، خسارات متعددی را متحمل خواهید شد.

 

یکی دیگر از آفات مهم کشاورزی، که این روزه تبدیل به معضل برای کشاورزان مناطق مختلف کشور شده است آفت نماتد می‌باشد. نماتدکش خرم بهار آتیس با تاثیر بر انواع نماتد سبب کاهش تعداد نماتدها و نابودی بالای 70 درصد این آفت خواهد شد. برای مشاهده محصولات و خرید کود کشاورزی می‌توانید به فروشگاه خرم بهار آتیس مراجعه نمایید.

 

تغذیه سیب زمینی

نکاتی که باید در کوددهی سیب زمینی به آن توجه کافی داشت:

سیب‌ زمینی جزو محصولاتی است که دارای نقشی پررنگ در برنامه غذایی مردم ایران می‌باشد. همین دلیل باعث می‌شود که کشت این محصول در کشور زیاد باشد. با اینکه این گیاه با انواع خاک‌های مختلف سازگاری دارد و به خوبی در محیط‌های مختلف رشد می‌کند، اما باغداران و کشاورزان باید از کودهای متنوعی به هنگام رشد این گیاه استفاده نمایند. زیرا که کیفیت و سالم بودن محصولات به رعایت این نکات بستگی دارد.

قبل از کشت سیب‌ زمینی توصیه می شود به نکات زیر توجه فرمایید:

  •  درست است که سیب‌ زمینی در اکثر خاک ها رشد می کند و با اغلب محیط ها سازگار است اما توصیه می‌شود خاک درنظر گرفته شده برای کاشت آن، خاکی سبک و دارای pH بین 5.5 تا 7.5 باشد.

 

  •  توجه داشته باشید که بهترین فصل برای کشت گیاه سیب‌ زمینی، فصل بهار است.

 

  • برنامه کوددهی می‌بایستی قبل از کشت انجام گیرد.

 

  •  برنامه تغذیه ای باید مطابق با تفاسیر حاصل شده از نتایج آزمایش های خاک کشاورزی انتخاب گردد.

 

  •  نمونه برداری خاک که با هدف تصمیم گیری برای اضافه کردن عناصر مختلف به خاک مانند پتاسیم، فسفر و یا نیتروژن صورت می‌گیرد، می‌بایستی از اعماق مشخصی از زمین زراعی برداشته شود و به درستی نشان دهنده ویژگی ها و خصوصیات خاک باشد. در این زمینه توصیه می‌شود از برنامه های کودی کارشناسان استفاده گردد زیرا این برنامه ها با توجه به بافت و عناصر غذایی  خاک مزرعه کشاورز توصیه شده است و بسیار دقیق تر می باشد.

نقش عناصر غذایی پرمصرف در برنامه تغذیه ای سیب‌ زمینی

عناصر غذایی پرمصرف، نیاز تمام گیاهان می‌باشند. این عناصر تاثیر قابل توجهی بر رشد محصول و کیفیت حاصل شده و همچنین جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها در طول رشد گیاه دارند. نحوه تغذیه سیب‌ زمینی بستگی به میزان وجود این درشت مغذی‌ها در خاک دارد که شامل فسفر، پتاسیم، نیتروژن، گوگرد، کلسیم و منیزیم می‌باشد.

نقش ریز مغذی‌ها در برنامه تغذیه‌ای سیب‌ زمینی

ریزمغذی‌ها نقش بسزایی در رشد گیاه سیب‌ زمینی دارند و در توصیه‌های برنامه کوددهی کارشناسان نیز بسیار از آنها یاد شده است که شامل آهن، بور، مس، مولیبدن و منگنز و روی می‌باشند.

مراحل رشد گیاه سیب زمینی و بهترین زمان برای کوددهی این محصول

کشت سیب‌ زمینی شامل 5 مرحله است و در هر مرحله نیز به علت متفاوت بودن نیازهای این گیاه، میزان کوددهی متفاوت می‌باشد. در ادامه به بررسی هر کدام از این مراحل می‌پردازیم:

برنامه کوددهی پیش از کشت سیب‌ زمینی

پیش از کاشت بذر سیب‌ زمینی، می‌بایستی خاک تقویت شود تا بستر خاک برای کاشت آماده شود. در این مرحله باید مواد موردنیاز خاک را مطابق با کمبودهای خاک به آن تزریق شود. در واقع بهترین زمان برای پاشیدن محلول اوره و یا عناصر دیگر مانند گوگرد، فسفات و پتاسیم همین مرحله می‌باشد.

 برنامه کوددهی در مرحله کاشت بذر سیب‌ زمینی

در مرحله کاشت باید از از کودهای محلول در آب مانند هیومیک اسید استفاده کرد. میزان به کارگیری این کود باید مطابق با کمبودهای خاک صورت گیرد. که در نتیجه باعث افزایش رشد گیاه و به خصوص جلوگیری از ابتلای گیاه به بیماری ها خواهد شد.

برنامه کوددهی 10 روز بعد از برگ دهی گیاه

بهترین زمان برای پاشیدن کودهایی که حاوی نیتروژن هستند، 10 روز پس از این که گیاه شروع به برگ دهی نمود و اولین غده ها پدیدار شدند می‌باشد. این عنصر باعث می‌شود جوانه ها و غده ها  و بوته ها رشدشان بیشتر شود. میزان کود مورد نیازدر این مرحله، بستگی به نوع خاک و همچنین میزان شسته شدن آن به هنگام آبیاری دارد.

برنامه کوددهی گیاه سیب‌ زمینی به هنگام خاک‌دهی

منظور از خاکدهی مرحله ای است که یک لایه جدید از خاک به زمین اضافه می‌شود و در نتیجه برگ ها و غده های سیب‌ زمینی در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار نمی‌گیرند و در امان می‌مانند. بعد از این مرحله نیاز بایستی کوددهی  صورت گیرد. به منظور تغذیه خاک در این مرحله از کودهایی مانند پتاسیم، فسفر و نیتروژن که تقویت کننده هستند استفاده می شود.

برنامه کوددهی زمان پدیدار شدن غده‌ها

در این مرحله برای افزایش رشد و تعداد غده‌ها باید از فسفر و به منظور بالا بردن حجم غده‌ها از عنصر پتاسیم استفاده گردد. پس همانطور که گفته شد بهترین کود برای مرحله نمایان شدن غده‌ها و رشد آنها، کود فسفر بالا، کود پتاس بالا یا کود سولوپتاس می‌باشد.

برنامه آبیاری گیاه سیب زمینی

گیاه سیب‌ زمینی، گیاهی حساس به خشکی است. بنابراین باید توجه داشت که کمبود رطوبت در خاک منجر به کاهش عملکرد گیاه نشود. نوسان شدید در میزان رطوبت خاک باعث بد فرم شدن و غیریکنواخت شدن رشد غده ها می‌گردد.

 

بالا رفتن بیش از اندازه رطوبت در خاک منجر به این می‌شود که عناصر غذایی و سموم شیمیایی به اعماق خاک نفوذ کنند و همچنین باعث توسعه و تشدید بیماری ها در غدد می‌شود. نکته ای که حائز اهمیت است، اینکه گیاه سیب‌ زمینی در مراحل مختلف رشد به میزان آب یکسانی احتیاج ندارد.

 

به عنوان مثال گیاه سیب‌ زمینی به هنگام جوانه زنی به کمبود رطوبت و خشکی خاک حساسیت چندانی ندارد ولی در مرحله سبز شدن جوانه ها، کمبود آب منجر به کاهش سرعت سبزشدن جوانه ها خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی برنامه تغذیه و کوددهی گیاه سیب‌ زمینی و همچنین نکاتی که در هر مرحله از رشد گیاه باید به آن توجه داشت پرداختیم. نکته دارای اهمیت این است که هر گیاهی بسته به نیازها، به کود خاصی احتیاج دارد.

نکته دیگر اینکه زمان به کارگیری این کودها نیز بسیار مهم است و اگر به زمان به کارگیری آن توجه نشود، منجر به توقف رشد گیاه و بروز خسارات متعدد می‌گردد.

امیدواریم با این مطلب، اطلاعات مفیدی راجع به برنامه تغذیه ای سیب‌ زمینی به کشاورزان و باغداران محترم داده باشیم.

آخرین مقالات

محصولات پر مصرف

کود نماتدکش اگروهلث
هیومیک اسید سیلیس دار
هیومیک اسید گوگرد دار
قارچکش بیوبار
کود میکروکامل
کود اسید آمینه

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شهرری، میدان هادی ساعی، جنب بانک مسکن، ساختمان صدف، طبقه اول، واحد6
  • 09128986620
  • info@atisco.ir