شرکت دانش بنیان خرم بهار آتیس
khoram bahar new-163

آشنایی با روش‌های افزایش باردهی بوته خیار

آشنایی با روش‌های افزایش باردهی بوته خیار

خیار گیاهی یک‌ساله می‌باشد که از رشد سریعی برخوردار است. اگر قصد کشت و پرورش خیار به صورت گلخانه‌ای و یا مزرعه‌ای را دارید می‌بایست ابتدا شرایط لازم را برای رشد آن مهیا سازید.

 

بوته خیار برای عملکرد صحیح به شرایط مختلفی وابسته است که مهم‌ترین آنها گرده‌افشانی، خاک و کوددهی می‌باشد و دهر کدام به صورت مستقل به نحوی سبب افزایش باردهی بوته خیار خواهد شد.

 

برای رشد بهتر خیار نیاز است که خاک دارای مواد آلی بوده و بیش‌از‌اندازه شور نباشد. اگر از بذر خیار استفاده می‌کنید بسیار مهم است که دمای محیط ایده‌آل باشد و نکته‌ی دیگر اینکه در بین بوته‌ها می‌باید فاصله‌ای مناسب برقرار باشد.

 

موضوعی که در رابطه با کاشت خیار بسیار حائز اهمیت می‌باشد، این است که با چه روش‌هایی می‌توان برداشت زیادتری از محصول خیار داشته باشیم. بدیهی است که هر چه میزان گل‌دهی گیاه خیار بیشتر باشد، باعث افزایش میزان برداشت خیار خواهد شد.

 

پیشنهاد می‌کنیم برای یافتن پاسخ‌ سؤال‌هایتان در پیرامون افزایش باردهی و گلدهی درخت خیار تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

نماتدکش

یکی از آفات و بیماری‌های مهم گیاه خیار آفت نماتد می‌باشد که به تدریج و به صورت کامل سبب از بین رفتن کامل محصول می‌شود نماتدکش اگروهلث با مکانیسم اثری که دارا می‌باشد می‌تواند بالای 70درصد نماتدها را از بین ببرد.

عوامل مؤثر در افزایش باردهی بوته خیار

درست است که خیار گیاهی یک‌ساله می‌باشد اما اگر کشاورزان و باغداران عزیز به تغذیه و سایر نیازهای این گیاه به خوبی رسیدگی کنند در طی یک سال به افزایش باردهی خیار و سود قابل توجهی خواهند رسید. در زیر 4 مورد از عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری گیاه خیار را معرفی کرده‌ایم:

 

نور خورشید

همانطور که می‌دانیم خیار گیاهی گرمسیری می‌باشد و نیاز شدیدی به تابش مستقیم نور آفتاب دارد. نور آفتاب به افزایش گلدهی بوته‌های خیار بسیار کمک خواهد کرد.

 

به طوری‌که از هنگام طلوع آفتاب تا غروب آن درصد گلدهی افزایش پیدا کرده اما پس از غروب گلدهی به کمترین میزان خود می‌رسد و این موضوع به خوبی بیانگر نیاز مبرم گیاه خیار به نور خورشید می‌باشد.

 

بنابراین لازم است که در تعیین محل کاشت خیار دقت لازم را داشته باشید و مکانی سایه‌دار را انتخاب نمایید زیرا بوته‌های خیار در اثر کمبود نور خورشید با کاهش گلدهی مواجه شده و درنهایت محصول بسیار کمی برداشت خواهید کرد.

باردهی خیار

خاک مناسب

اگر زمینی که برای کاشت خیار برگزیده‌اید خاک آن دچار کمبود آهک و بسیار سفت و سنگین باشد باردهی بوته‌های خیار در حد صفردرصد خواهد بود.

 

لذا می‌باید در انتخاب محل کشت دقت کافی را داشته باشید. خاک‌های شنی و سبک نفوذپذیری بسیار بالایی دارند و از این جهت برای کشت و باردهی خیار بسیار مناسب خواهند بود. پیشنهاد می‌کنیم برای کشت خیار خاک را با فرآورده‌های هوموس مقاوم‌سازی نمائید.

باردهی بوته خیار

آبیاری منظم و با برنامه برای باردهی بوته خیار

طعم صیفی‌جات در اثر کمبود آبیاری تلخ خواهد شد. خیار از این جهت که در دسته‌ی صیفی‌جات قرار می‌گیرد به آبیاری اصولی و منظم احتیاج دارد.

 

شاید تاکنون مطلع نبوده‌اید که دلیل تلخ بودن برخی از خیارها بی‌توجهی کشاورز به آبیاری آنها می‌باشد. اینگونه خیارها قطعا به فروش نخواهند رسید زیرا کسی مایل به مصرف خیارهای تلخ نمی‌باشد.

 

 

دلیل نیاز بوته‌های خیار به آب این است که آب در ریشه‌های این گیاه با سرعت بسیار بالایی تبخیر شده و باعث می‌شود ریشه‌ها مدت زمان بسیار کمی مرطوب بمانند که این موضوع در نهایت به خشک شدن کامل خاک می‌انجامد.

 

بنابراین لازم است برای آبیاری بوته‌های خیار برنامه‌ای منظم و اساسی به کار گرفته و طبق آن عمل آبیاری را انجام دهید تا خاک خشک نشده  و خیارها دچار تلخی نشوند.

کوددهی

باردهی بوته خیار نیاز شدیدی به مواد غذایی دارد و عناصر غذایی موجود در خاک را با سرعت بالایی جذب کرده و از آنها تغذیه می‌کند.

 

کشاورزان پس از کاشت خیار و آبیاری آن ابتدا می‌باید به فکر انتخاب بهترین کود برای تغذیه بوته‌های خیار باشند. زیرا رشد بوته‌ها به میزان زیادی بستگی به عناصر غذایی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم برای دستیابی به محصول فراوان و باکیفیت حتما از کود مخصوصی استفاده نمائید.

 

 

برای دستیابی به برداشت زیاد محصول می‌باید روشی را به کار گرفت که باعث افزایش گلدهی بوته‌ها شود. استفاده از کودهای ارگانیک که طبیعی می‌باشند گلدهی چندین ‌برابر بوته‌ها را تحقق خواهد بخشید.

 

این نوع کودهای طبیعی خاک را در برابر عوامل بیماری‌زا مقاوم ساخته و سبب افزایش هرچه بیشتر گلدهی بوته‌ها خواهند شد. علاوه بر این کودهای ارگانیک سرشار از مواد غذایی هستند و استفاده از آنها سبب غنی‌سازی خاک می‌شود.

 

 

مورد دیگری که در انتخاب کود باید مدنظر داشته باشید، نیاز بوته‌های خیار به مواد آلی و تنظیم میزان شوری خاک می‌باشد. بنابراین کودی برای باردهی بوته خیار مناسب خواهد بود که علاوه بر تامین مواد آلی مورد نیاز گیاه، pH یا شوری خاک را بین 6 و 7 تنظیم نماید.

 

مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی در زمین‌های کشاورزی خسارات متعددی به خاک‌ها وارد ساخته که از جمله این خسارات می‌توان به کاهش هوموس خاک اشاره نمود. کودهای ارگانیک در پی جبران این خسارات وارد بازار شده و نگرانی کشاورزان را تبدیل به امید کرده‌اند. یکی از این کودها اسیدهیومیک نام دارد.

افزایش باردهی بوته خیار با به کارگیری اسیدهیومیک مایع soil S.O.S

همانطور که گفته شد اسید هیومیک قادر به اصلاح خسارات واردشده به خاک می‌باشد. این کود مواد مغذی موردنیاز را در اختیار ریشه‌های گیاه خیار قرار می دهد و به این‌ترتیب سبب افزایش چشمگیر گل‌دهی بوته‌ها خواهد شد. این کود کاربردی، مزایای فراوانی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

  • گیاه خیار با خاکی که بیش‌ از‌ حد شور باشد سازگاری ندارد. به‌کارگیری کود اسید هیومیک به صورت آب آبیاری میزان شوری خاک را تنظیم خواهد کرد. این کود میزان pH خاک را کاهش داده و سبب گلدهی بهتر بوته‌ها می‌شود.
  • همانطور که گفته شد خیار در برابر کم‌آبی مقاوم نبوده و آبیاری کم سبب تلخ شدن طعم بوته‌های خیار می‌شود. در شرایطی که امکان آبیاری وجود نداشته باشد اسیدهیومیک با حفظ رطوبت ریشه گیاه و خاک، مانع از خشکی ریشه و خاک شده و درنهایت از تلخ شدن طعم بوته‌ها جلوگیری می شود.
  • اسید هیومیک حاوی ترکیباتی است که می تواند جذب فسفر را افزایش دهد و سبب توسعه ریشه گیاه و در نهایت سبب بهبود جذب مواد غذایی می شود. کمبود فسفر رشد خیار را متوقف می نماید و ظاهر بوته گیاه تغییر پیدا می کند و برگ های آن رنگی خاکستری به خود می گیرد، همچنین کمبود فسفر باعث ناتوانی در عدم انتقال انرژی در طول جریان فتوسنتز می شود که این موضوع باعث می شود تا مواد قندی در قسمت برگ ها و ساقه جمع شوند و رنگی ارغوانی به خود بگیرند. هیومیک‌اسید ریشه گیاه خیار را حجیم ساخته و سبب بهبود جذب مواد مغذی توسط بوته‌های خیار می‌شود.
  • عنصر دیگری که در افزایش باردهی بوته‌های خیار نقشی تاثیرگذار دارد نیتروژن می‌باشد. استفاده از هیومیک‌اسید سبب جذب بالای نیتروژن توسط ریشه‌های گیاه خواهد شد. همچنین این عنصر تاثیر زیادی بر ظاهر خیار داشته و بوته‌های خیار را سرسبزتر و زیبا می نماید. کمبود نیتروژن تاثیرات منفی زیادی بر ظاهر و کیفیت خیار خواهد داشت. در اثر کمبود نیتروژن برگ‌های بوته‌های خیار به سرعت زرد شده و دچار ریزش می‌شوند. خیارها کوتاه و ضخیم مانده و سبز نخواهند بود. بنابراین استفاده از هیومیک‌اسید، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر افزایش گلدهی و بازارپسندی خیار خواهد داشت.
  • پتاسیم عنصر حیاتی دیگری می‌باشد که گیاه خیار وابستگی شدیدی به آن دارد. این عنصر نقش مهمی در افزایش کیفیت و عملکرد صحیح بوته‌های خیار دارد. پتاسیم رطوبت داخل روزنه‌های گیاه را حفظ کرده و از خشکی ریشه‌ها جلوگیری می‌کند. کمبود این عنصر نیز بازارپسندی خیار را کاهش خواهد داد زیرا باعث می‌شود انتهای خیارها رشد نکرده و نوک آنها بلند باشد. کود هیومیک‌اسید از بروز این اثرات منفی به خوبی جلوگیری می‌کند.
  • کلسیم و منیزیم از دیگر عناصری هستند که گیاه خیار بدون آنها به درستی مراحل رشد خود را پشت سر نخواهد گذاشت و همچنین تاثیر بسزایی در باردهی بوته خیار خواهد داشت. همانطور که می‌دانیم کلسیم جزو عناصری است که به سختی انتقال پیدا می‌کند. با استفاده از کود هیومیک‌اسید نگرانی بابت جذب کلسیم توسط گیاه خیار وجود نخواهد داشت. کمبود کلسیم باعث کاهش و یا عدم رشد ریشه‌ها می‌شود. وجود منیزیم نیز مانند سایر عناصر برای رشد و افزایش گلدهی بوته‌های خیار ضروری می‌باشد و باردهی خیار بدون وجود این عنصر تحقق نخواهد یافت. کمبود این عنصر باعث نمایان شدن لکه‌های زرد و قهوه‌ای در میوه‌های خیار می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر در افزایش باردهی خیار پرداخته و شما عزیزان را با مزایای استفاده از کود هیومیک‌اسید در افزایش گلدهی بوته‌های خیار آشنا کردیم. شما با به‌کارگیری این کود می‌توانید بدون صرف هزینه‌های زیاد به افزایش باردهی بوته‌های خیار و برداشت فراوان دست یافته و درنهایت به سود مناسب برسید.

 

امیدواریم با عنایت کامل به مطالب ارائ‍‌ه شده راهکار مناسب را جهت افزایش باردهی خیار به کار گرفته و به نتیجه‌ای مطلوب دست یابید. شما را به خداوند متعال می‌سپاریم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات خرم بهار آتیس و خرید کود کشاورزی وارد صفحه محصولات خرم بهار آتیس شوید.

آخرین مقالات

محصولات پر مصرف

کود نماتدکش اگروهلث
هیومیک اسید سیلیس دار
هیومیک اسید گوگرد دار
قارچکش بیوبار
کود میکروکامل
کود اسید آمینه

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شهرری، میدان هادی ساعی، جنب بانک مسکن، ساختمان صدف، طبقه اول، واحد6
  • 09128986620
  • info@atisco.ir