شرکت دانش بنیان خرم بهار آتیس
khoram bahar new-163

اهمیت گرده افشانی در باغات

اهمیت گرده افشانی در باغات

از مهم‌ترین فعالیت‌های جنسی که در ساختار گیاهان اتفاق می‌افتد گرده افشانی می‌باشد. این فعالیت حیاتی که اولین و مهم‌ترین مرحله زیستی گیاه می‌باشد به گیاهان کمک می‌کند تا محصولاتی اقتصادی تولید کنند.

 

گیاهان برای تولید میوه ابتدا عمل گرده افشانی انجام داده و در داخل تخمدان‌های گیاه اقدام به تلقیح سلول‌های تخم می‌کنند. تولید محصولات کشاورزی 99 درصد بستگی به همین عمل گرده افشانی دارد و همین موضوع اهمیت گرده افشانی در باغات را به خوبی روشن می‌کند زیرا تنها درصد بسیار کمی از محصولات کشاورزی با فرایندهای غیرجنسی تولید می‌شوند.

اهمیت گرده افشانی

گلدهی و گرده افشانی قسمت مهمی از زندگی درختان و گیاهان می‌باشد و زندگی آنها بدون گرده افشانی بی‌معنی خواهد بود. باغ‌ها از گرده افشانی بهتری نسبت به سایر محصولات زراعی برخوردار هستند که با تولید گل‌های زیبا جذابیت بالایی برای باغ به ارمغان می‌آورند و حشرات گرده افشان همچون زنبور عسل را بیشتر جذب خود کرده و به‌ این ‌ترتیب باعث افزایش هرچه بیشتر رشد و نمو باغ می‌شوند.

 

در این مقاله قصد داریم شما را با راهکارهایی برای بهبود بخشیدن به عملیات گرده افشانی و گلدهی درختان در باغات آشنا نماییم با ما همراه باشید.

در صورت آلودگی باغات و مزارع به آفت نماتد استفاده از نماتدکش اگروهلث برای از بین بردن نماتدها، پیشگیری از افزایش تعداد نماتد و احیا ریشه‌های آسیب دیده می‎تواند یک گزینه مناسب و انتخاب هوشمندانه برای شما باشد.

میتوانید برای مشاهده و خرید کود کشاورزی از صفحه محصولات سایت ما دیدن کنید.

گرده افشانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

عمل گرده افشانی با تلقیح دانه‌های گرده که به سلول‌های تخمک رسیده‌اند آغاز می‌‌شود. عمل تلقیح بین دانه‌های گرده و سلول‌های تخمک باعث ایجاد سلول‌های تخم می‌شود که این سلول‌ها نسل‌های آینده گیاه را به وجود می‌آورند. سلول‌های تخم با تقسیم و تکثیر سلول‌ها در داخل خود تمایزهایی ایجاد می‌کنند و در طی این فرایند بذر و جنین گیاهان جدید تولید می‌شود.

 

بهتر است برای آشنایی بیشتر با عمل گرده‌افشانی بدانید که هسته میوه بافتی سخت و محکم می‌باشد که بذرها و جنین‌های تولید‌شده توسط عمل گرده‌افشانی در اطراف آن قرار می‌گیرند که خود این هسته در پوششی جذاب به نام میوه قرار گرفته است.

 

میوه‌ها درواقع وظیفه انتشار بذرهای گیاهان را دارند و برای انجام بهتر این وظیفه باید دارای یکی از خصوصیات زیر باشند.

  • میوه‌ها باید برای جاندارانی که میوه‌خوار هستند مثلا برای ما انسان‌ها جذابیت داشته باشند تا این میوه‌ها خورده شده و پس از خورده شدن دفع شوند و در آخر مدفوع دفع‌شده توسط جانداران که شامل بذرهای این میوه‌ها می‌باشد در مکان مناسب دیگری رشد پیدا کرده و درآخر تبدیل به درختی جدید شود. مثلا همه‌ی ما انسان‌ها از میوه‌های مختلف تغذیه می‌کنیم و همه‌ی این میوه‌ها مانند گیلاس این خصوصیت را دارند.

 

  • میوه‌ها باید اندام‌هایی داشته باشند که اجازه دهند بذرها توسط باد به مکانی جدید انتقال یابند. مثلا در بعضی از میوه‌هایی که بر روی درختان مستقر هستند اندامی شبیه به بال وجود دارد که بذرها داخل این اندام قرار می‌گیرند.

 

در مواقع وزش باد شدید بذرها مانند حشرات ریز در هوا سرگردان می‌شوند و به‌ این ‌ترتیب به مکانی جدید انتقال یافته و در آنجا اسقرار می‌یابند و درنهایت در مکان جدید زندگی خود را آغاز کرده و منجر به تولید درختان جدید می‌شوند.

 

بذر های بالدار به دو گروه یک بال و دوبال( منوسامار و دی سامار) دسته بندی می شوند. برخی از میوه‌ها به جای داشتن اندام‌های بال مانند، دارای اندام‌هایی به شکل خار یا قلاب هستند که این باعث می‌شود بذرها به بدن سایر جانداران بچسبند.

 

  • میوه‌ها باید دارای وزنی تقریبا سبک باشند تا جریان باد آنها را جابه‌جا کند. میوه‌هایی همچون توت یا انگور به صورت طبیعی وزنی سبک دارند و باد ملایم هم قادر به جابه‌جا کردن آنها خواهد بود. با وزش باد ملایم این نوع میوه‌ها از شاخه‌های درختان جدا شده و زندگی خود را در مکان دیگری آغاز می‌کنند.
  • برخی میوه کیسه های کوچک دارند به شکل کاملا فیزیکی ترکیده و بذر را در آسمان رها می کند و بدین گونه باعث پراکنش این گیاهان در محیط های اطراف می شود.

روش‌های انجام عمل گرده افشانی در باغات

عمل گرده‌افشانی در باغات به دو شکل زیستی و غیرزیستی انجام می‌گیرد. گرده‌افشانی غیرزیستی توسط عوامل غیر زنده صورت می گیرد، به عنوان مثال دانه‌های گرده هنگام وزش باد و بارش باران و یا وقتی که برگ‌ها با گل‌ها برخورد می‌کنند در هوا پخش شده و در مکان دیگری استقرار پیدا می‌کنند.

 

همانطور که اشاره کردیم عمل گرده افشانی زیستی در باغات توسط موجودات مختلف همچون حشرات انجام می‌‌گیرد. ‌عمل گرده افشانی درختان در باغ به میزان زیادی به وجود حشرات بستگی دارد.

 

مهم‌ترین حشراتی که وظیفه انجام عمل گرده افشانی را دارند زنبورهای عسل می‌باشند. از آنجایی‌که دانه‌های گرده فواید زیادی دارند و زنبورهای عسل از این دانه‌ها تغذیه می‌کنند، عسل تولید شده توسط زنبورها اهمیت غذایی بسیار بالایی خواهد داشت.

 

علاوه بر زنبورهای عسل عمل گرده افشانی توسط حشرات دیگری نیز انجام می‌گیرد. موضوع جالب توجه این است که عمل گرده افشانی در روش زیستی ممکن است توسط انسان‌ها نیز انجام شود. زیرا انسان‌ها با فعل و انفعالات خود در طبیعت به میزان قابل توجهی سبب پخش شدن دانه‌های گرده خواهند شد.

 

در عمل گرده افشانی دانه‌های گرده یا روی همان گل مانده و یا به مکانی جدید انتقال یافته و با تخمک‌های گل‌های آن منطقه عمل تلقیح را انجام خواهند داد.

راهکاری تقویت عمل گرده افشانی در باغات

همانطور که می‌دانیم عمل گرده افشانی پس از گل‌دهی گیاهان و درختان انجام می‌شود. در برخی از مناطق حشراتی که وظیفه گرده افشانی را دارند حضور نخواهند داشت و به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی باد هم نخواهد وزید که در چنین شرایطی عمل گرده افشانی به هر دو صورت زیستی و غیرزیستی با مشکل مواجه خواهد بود و درختان در تولید میوه ناتوان خواهند ماند.

 

در چنین مواقعی لازم است تا عمل گرده افشانی تقویت شده و با راندمان بهتری انجام شود. افزایش گرده‌افشانی در باغات میزان تولید میوه‌ها را افزایش داده و باغداران را در دستیابی به نتایج مطلوب کمک خواهد کرد.

 در ادامه به چند مورد از عملیاتی که باغداران می‌باید برای تقویت عمل گرده افشانی انجام دهند اشاره کرده‌ایم.

 

کوددهی مناسب

سه عنصر بر، روی و فسفر نقش بسیار مهمی در تغذیه صحیح باغات دارند. وقتی که باغ و درختان با کمبود این عناصر مواجه شوند مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

 

در اثر کمبود این عناصر درختان با کمبود دانه‌های گرده روبه‌رو شده و یا توانایی دریافت دانه‌های گرده از هوا را نخواهد داشت و درنهایت عمل گرده افشانی به درستی انجام نشده و یا عمل تلقیح دچار مشکل می‌شود. شایان ذکر است وجود عنصر بر و روی باعث سبک شدن گرده‌ها افزایش احتمال حمل و برخورد با کلاله‌های ماده می‌شود.

 

اگر درختان به میزان کافی از سه عنصر گفته شده تغذیه داشته باشند مشکلات گفته شده رفع شده و مرحله گرده افشانی با موفقیت سپری خواهد شد. جهت تغذیه مناسب گیاهان و درختان می‌توانید از کود فروت‌ ست به صورت محلول‌پاشی استفاده نمائید.

 

پیشنهاد می‌کنیم برای تغذیه نمودن درختان در مرحله گرده‌افشانی از یک کارشناس گیاه‌پزشکی یا متخصص تغذیه مشورت بگیرید. شما باغدار گرامی می توانید با ارائه برگه آنالیز برگ و یا آنالیز آب و خاک مشکلات تغذیه باغ خود را با ما در گروه فنی مهندسی آتیس در میان بگذارید.

به ‌کار بردن کندوهای‌ عسل

در دهه‌های اخیر جمعیت زنبورهای عسل در باغات سراسر دنیا به دلیل تغییرات آب‌‌و‌هوایی و آلودگی‌های محیطی به میزان قابل‌ توجهی کاهش یافته است. برای بهبود بخشیدن به عملیات گرده‌افشانی از مهم‌ترین کارها افزایش جمعیت حشرات گرده‌افشان با استفاده از کندوگذاری در باغ می‌باشد.

 

استفاده از کندوهای عسل علاوه ‌بر‌اینکه به بهتر انجام شدن فرایند گرده‌افشانی کمک می‌کند به عنوان تهیه یک منبع غذایی مقوی نیز شناخته می‌شود و باغداران از راه کندو گذاری و فروش عسل به درآمدزایی خواهند رسید.

بهبود جریان هوا با استفاده از باد مصنوعی

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای بهبود بخشیدن به فرایند گرده‌افشانی در باغ کمک به بهبود جریان هوا می‌باشد. باغداران می‌توانند با استفاده از فن‌های بزرگ که توربوجت نامیده می‌شوند اقدام به ایجاد باد مصنوعی در باغ کنند. این فن‌ها جریان باد متعادلی در باغ ایجاد کرده و به بهبود فرایند گرده‌افشانی در باغ کمک شایانی خواهند کرد.

گرده‌افشانی سنتی

باغداران با راهکارهای سنتی می‌توانند فرایند گرده‌افشانی را در باغ خود بهبود بخشند. به ‌این‌ صورت که گل‌های نر را از درختان جدا کرده و آنها را با دستانشان به گل‌های ماده لقاح دهند. این کار در نخیلات و باغ‌های میوه‌ای همچون گردو انجام می‌شود.

 

گرده‌افشانی دستی شاید به نظر زمان‌بر برسد اما راندمان گرده‌افشانی را افزایش داده و درآخر باعث افزایش میوه‌دهی درختان می‌شود. در باغات پسته در نبود گرده مناسب و زمان مناسب گرده افشانی با جدا کردن گل های نر و قرار دادن در محلول غذایی نزدیک پایه ماده پسته باعث افزایش عملکرد اقتصادی در این باغات می شوند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی اهمیت گرده‌افشانی در باغ‌ها پرداختیم. همانطور که گفتیم این مرحله اولین مرحله‌ای است که گیاه زندگی خود را آغاز کرده و پس از آن شروع به میوه‌دهی خواهد کرد. ادامه نسل درختان و آینده باغ بستگی به این مرحله دارد.

 

بنابراین باغداران عزیز می‌باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا عملیات گرده‌افشانی با اختلال روبه‌رو نشود. در صورت مشاهده هرگونه مشکل در فرایند گرده‌افشانی می‌باید سریعاً نسبت به رفع آن اقدام نمائید.

 

امیدواریم که با بهره‌گیری از مطالب گفته شده به افزایش هرچه بیشتر راندمان گرده‌افشانی در باغ خود کمک کرده و میوه‌هایی باکیفیت برداشت کنید. شما را به خدای بزرگ می‌سپاریم.

آخرین مقالات

محصولات پر مصرف

کود نماتدکش اگروهلث
هیومیک اسید سیلیس دار
هیومیک اسید گوگرد دار
قارچکش بیوبار
کود میکروکامل
کود اسید آمینه

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شهرری، میدان هادی ساعی، جنب بانک مسکن، ساختمان صدف، طبقه اول، واحد6
  • 09128986620
  • info@atisco.ir