شرکت دانش بنیان خرم بهار آتیس
khoram bahar new-163

اشتباهات رایج در کشت هیدروپونیک

اشتباهات رایج در کشت هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک یکی از روش‌های نوین و عالی برای پرورش گیاهان می‌باشد. در این روش گیاهان را در بستری عاری از خاک پرورش می‌دهند. کشت و پرورش گیاهان به صورت هیدروپونیک نسبت به روش کشت گیاهان در خاک، نیازمند یادگیری مهارت‌ها و کسب اطلاعاتی است.

بنابراین پیش‌ از شروع کشت هیدروپونیک باید به خوبی تحقیق کنید و اطلاعات کافی درباره چگونگی انجام آن کسب کنید. شروع کشت هیدروپونیک برای افرادی که به تازگی وارد این عرصه شدند ممکن است چالش برانگیز و گاهی سخت ‌باشد و باید با حوصله و دقت درباره کشت هیدروپونیک و نیاز گیاهان در طول کشت مطالعه کنید تا به نتیجه خوبی برسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید نماتدکش گیاه پایه بالنده به صفحه نماتدکش خرم بهار آتیس مراجعه فرمایید.

دراین مقاله به برخی اشتباهات رایج در کشت هیدروپونیک می‌پردازیم و نحوه رفع آنها را بررسی می‌کنیم.

هیدروپونیک

نشتی سیستم کشت هیدروپونیک

نشتی در سیستم کشت هیدروپونیک ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. معمولا احتمال نشتی در قسمت‌های اتصال یا شیرهای سیستم می‌باشد یا اگر منبع سیستم شما توانایی نگهداری و ظرفیت حجم محلول مغذی را نداشته باشد ممکن است فشارمایع سبب ایجاد نشتی شده‌ باشد.

 

همچنین امکان دارد نشتی در اثر مسدود شدن سیستم به دلیل جمع شدن توده‌ای از ریشه‌ها نیز رخ دهد. زمانی ممکن است این اتفاق رخ دهد که شما سیستم را با مخزنی بسازید که توانایی نگهداری تمام محلول‌های غذایی را نداشته باشد.

راه حل:

جهت جلوگیری از رخ دادن چنین مشکلاتی پیش‌ از کشت هر محصول سیستم خود را آزمایش کنید. شیرها را محکم و همه‌ی اتصالات را بررسی کنید. همچنین برای جلوگیری از بروز مشکلاتی از جمله رشد بیش‌ از حد ریشه، مسدود شدن مجراهای خروجی، به طور منظم سیستم خودرا بررسی کنید.

 

اگر سیستم کشت هیدروپونیک داخلی باشد بهتر است آن را بر روی یک سطح ضدآب قرارداده و یا اگر اندازه آن کوچک باشد میتوان آن را روی یک سینی قطره‌ای قرار داد. این ایده جهت رفع نشتی‌ها مناسب می‌باشد و همچنین می‌تواند از بهم ریختگی و بی‌نظمی جلوگیری نماید.

متعادل نبودن شدت نور

نور محیط تاثیر بسیاری بر کشت هیدروپونیک می‌گذارد. اگر نور اصولی تامین شده باشد، گیاهان رشد خوبی خواهند داشت در غیر این صورت امکان دارد به گیاهان آسیب وارد شود. انتخاب لامپ‌های ارزان و نامناسب باعث می‌شود گیاهان در زمان کشت دچار کمبود نور شوند و در نتیجه به خوبی رشد نکنند.

راه حل:

مناسب‌ترین لامپ‌ها برای سیستم هیدروپونیک، لامپ‌های LED و فلورسنت T5هستند. نحوه استفاده این نوع لامپ‌ها بسیار آسان است وبرای اکثر کشاورزان مناسب می‌باشد.

 

برای خرید این نوع لامپ‌ها باید ابتدا تحقیق و جست و جو کنید و سعی شود لامپ‌هایی را انتخاب نمایید که نور کافی و طول موج درستی در اختیار شما می‌گذارند. با استفاده از یک فرمول میتوانید میزان توان مورد نیاز برای نوردهی محیط کشت خودرا تخمین بزنید.

 

برای به دست آوردن میزان توان مورد نیاز باید مساحت محیط کشت خودرا با عدد 64 ضرب کنید. به طور مثال اگر مساحت زمین کشت شما 24 فوت مربع باشد، با ضرب 24 در 64 میزان توان مورد نیاز برای لامپ‌ها معادل 1560 وات خواهد بود.

انتخاب کودهای نامناسب

بیشتر مواد ریزمغذی‌ها در خاک موجود هستند بنابراین این مواد به فرمول بیشتر کودهای مخصوص کشت در خاک اضافه نمی‌شوند. اما کودهایی که از آنها برای کشت هیدروپونیک استفاده می‌کنید باید دارای تمام مواد مغذی لازم گیاهان باشد. گیاهان برای رشد نسبت به سن و مرحله رشدشان نیاز به مواد مغذی مختلفی دارند که باید آنها را به خوبی تامین کنید.

راه حل:

از کودهای ویژه هیدروپونیک برای کوددهی گیاهان استفاده کنید. جهت تهیه کودهای مناسب این سیستم می‌توانید از کودهای کشاورزی شرکت خرم بهار آتیس استفاده کنید.

 

این کودها حاوی مواد ریزمغذی و عناصر مناسب، جهت افزایش بهره‌وری سیستم هیدروپونیک می‌باشند. همچنین می‌توانید خودتان این کودها را به صورت محلول دویا سه قسمتی تهیه کنید و به سیستم خود اضافه نمایید.

عدم توجه به سلامتی گیاهان

اگر به وضعیت سلامت گیاهان دقت نداشته باشید ممکن است هنگام بروز مشکلات متوجه علائم آن ها نشوید. هنگام رخ دادن مشکلاتی از جمله کندی رشد، کمبود مواد مغذی یا بیماری اگر در درهمان مراحل ابتدایی برای رفع آن اقدام نمایید، احتمال صدمه دیدن گیاه کمتر خواهد شد.

راه حل:

برای جلوگیری از صدمه به گیاهان، مرتب آنها را بررسی وهنگامی که متوجه وجود مشکلی شدید، سعی کنید علت آن را پیدا کنید و برای اصلاح آن اقدامات لازم را انجام دهید.

تنظیم نکردن pH محیط

یکی ازعوامل مهم در سیستم هیدروپونیک pH محیط است. نامتعادل بودن pH محیط ازجمله دلایل ازبین رفتن گیاهان در این سیستم می‌باشد. گیاهان در سیستم هیدروپونیک بخش زیادی از نیازهای خود را از طریق محلول‌ مغذی تامین می‌کنند. بنابراین اگر میزان اسیدی یا قلیایی بودن این محلول از میزان استاندارد بالاتر برود، ممکن است گیاهان به کمبود مواد مغذی دچار شوند و ازبین بروند.

 

راه حل:

در روش کشت هیدروپونیک باید به صورت منظم pH محیط و محلول مغذی را بررسی کنید. زمانی که سیستمی را به تازگی ایجاد کرده‌اید، ممکن است نیاز باشد روزانه pH محیط را چک نمایید. اما در سیستم‌هایی که تثبیت شده‌اند میتوان تعداد دفعات کنترل pH را کمتر و به یک یا دوبار در هفته کاهش دهید.

 

هنگامیکه در کشت هیدروپونیک حرفه‌ای شوید، به تدریج عواملی را که بر pH محیط تاثیر می‌گذارند را می‌شناسید و زمان بررسی کردن آن را متوجه می‌شوید.  چک کردن pH توسط pH متر انجام می‌شود.

عدم دقت به کمبود یا مسمویت مواد مغذی

عوامل بسیاری سبب کمبود یا ایجاد مسمویت در کشت هیدروپونیک می‌شوند وهمیشه با بررسی اولیه نمی‌توان عامل بروز مشکل را پیدا نمود. باید به علائم مختلفی که درگیاهان بوجود می‌آیند دقت کنید تا به تدریج متوجه مشکلی که در سیستم وجود دارد، بشوید.

 

عدم تعادل دما، مشکلات رشد گیاهان، غلظت محلول مغذی، pH محیط، خطاهای انسانی و برخی عوامل دیگر باعث می‌شوند تا گیاه نتواند به خوبی مواد مغذی را جذب کند.

 

راه حل:

محلول مغذی که برای گیاهان استفاده می‌شود را با دقت بالا تهیه کنید. برای تهیه این محلول از آب‌هایی با درجه سختی بالا استفاده نکنید. همچنین میتوانید از آب مقطر یا آب‌های تصفیه شده استفاده کنید.

 

سعی کنید میزان غلظت محلول مغذی را بوسیله هدایت‌سنج بررسی کنید. زمانی که گیاهان شروع به بروز علائم کمبود یا مسمومیت کردند، بهتراست سیستم کشت هیدروپونیک خود را تخلیه و شست و شو کنید و مجددا آن را تنظیم کنید.

جمع‌بندی

برای کشت بهتر با استفاده از سیستم هیدروپونیک لازم است تا اطلاعات خود را در این حیطه افزایش دهید و سعی کنید اشتباهات رایج در این زمینه را انجام ندهید و از محلول های غذایی مناسب و معتبر استفاده نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خرید کود کشاورزی می‌توانید به صفحه محصولات خرم بهار آتیس مراجعه فرمایید.

آخرین مقالات

محصولات پر مصرف

کود نماتدکش اگروهلث
هیومیک اسید سیلیس دار
هیومیک اسید گوگرد دار
قارچکش بیوبار
کود میکروکامل
کود اسید آمینه

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شهرری، میدان هادی ساعی، جنب بانک مسکن، ساختمان صدف، طبقه اول، واحد6
  • 09128986620
  • info@atisco.ir