شرکت دانش بنیان خرم بهار آتیس
khoram bahar new-163

9 تا از اساسی‌ترین آفات درخت هلو و شلیل

9 تا از اساسی‌ترین آفات درخت هلو و شلیل

شلیل و هلو جزو میوه‌های بسیار محبوب تابستانی در بین ما ایرانیان هستند که دارای ارقام مختلفی بوده و از بازدهی بسیار بالایی برخوردارند. این میوه‌های هسته‌دار به‌جز نواحی بیابانی و مناطق جنوبی تقریباً در تمامی نقاط کشور قابلیت کشت را دارا می‌باشند.

اما یکی از مشکلات مهم در رابطه با کشت هلو و شلیل که اخیراً فکر کشاورزان و باغداران را به خود مشغول کرده این است که درختان این میوه‌ها از عمر اقتصادی بسیار پایینی بهره‌مند هستند. مهم‌ترین دلیل این مشکل آسیب‌پذیری و حساسیت بسیار بالای میوه‌های هلو و شلیل به آفات، بیماری‌ها، آفات درخت هلو و شلیل و تنش‌های محیطی می‌باشد.

آفات و بیماری های شلیل

متاسفانه درصورت بروز و گسترش این نوع بیماری‌ها و آفات میوه‌های هلو و شلیل دچار زوال تدریجی شده و عمر اقتصادی آنها به کمترین میزان می‌رسد. به همین دلیل شناسایی و جلوگیری از بروز این عوامل بسیار حائز اهمیت است و باغداران و کشاورزان را در راستای تولید میوه‌هایی باکیفیت و با عمر اقتصادی بالا به خوبی یاری می‌کند.

آشنایی با انواع آفات درخت هلو و آفات و بیماری های شلیل

هدف از تهیه این مقاله این است که شما عزیزان با برخی از مهم‌ترین آفات و بیماری‌های تهدیدکننده محصول هلو و شلیل وهمچنین برخی راهکارهای مدیریتی جهت مبارزه با این عوامل آشنا شوید. با ما همراه باشید.

نماتدها

نماتدها کرم‌های ریز و ذره‌بینی هستند که به سرطان خاک معروف‌اند. هلو و شلیل جزو میوه‌هایی هستند که حساسیت بسیار شدیدی به این بیماری نشان می‌دهند. نماتدها ارقام مختلفی دارند. درخت هلو و شلیل توسط نماتدهای مولد گره ریشه و نماتدهای زخم ریشه آلوده می‌شوند. درختانی که مورد هجوم این بیماری قرار می‌گیرند ریشه‌هایشان به شکل غده‌دار در‌می‌آید.

آلودگی ایجادشده توسط نماتدها بسیار شدید است و به سادگی قابل رفع نیست. توصیه می‌کنیم باغات خود را در مناطقی احداث کنید که درگیر نماتد نباشند.

 

برای کنترل جمعیت نماتدها بهتر است روش آفتاب‌دهی و یا یخ‌آب زمستانه را به کار گیرید. همچنین می‌توانید از نماتدکش‌ها و یا سمومی همچون کادوزافوس، متیل بروماید و یا آبامکتین استفاده نمائید.

 

جهت تهیه سموم نماتدکش می‌توانید به سایت شرکت خرم‌بهار آتیس مراجعه کرده و با کارشناسان این شرکت مشورت نمائید.

پیچیدگی برگ هلو و شلیل

می‌توان گفت شایع‌ترین بیماری تهدیدکننده هلو و شلیل همین بیماری است که در اوایل دوره رشد میوه به وقوع می‌پیوندد و عامل اصلی بروز آن نوعی قارچ می‌باشد. بیماری پیچیدگی برگ هلو و شلیل اغلب در نواحی سرد و دارای رطوبت بالا به وجود می‌آید. این بیماری پس از فعالیت سبب تغییر ظاهر برگ‌ها شده و اکثر برگ‌ها به رنگ نارنجی یا جگری تغییر شکل می‌دهند و پف‌کرده می‌شوند.

به دلیل ظاهری که در اثر این بیماری برای برگ‌ها به وجود می‌آید این بیماری به‌عنوان لب‌شتری نیز شناخته می‌شود. درنتیجه وقوع و گسترش این بیماری سطح فتوسنتزی گیاه شلیل و هلو کاهش می‌یابد و درنهایت میوه‌دهی درخت با مشکل مواجه شده و یا میوه‌های تولیدشده از سایز مناسبی برخوردار نخواهند بود.

مبارزه با بیماری لب‌شتری

خسارات واردشده توسط این بیماری به سادگی قابل رفع نمی‌باشد اما بهتر است پس از ریزش برگ‌ها در فصل پاییز، پیش از جوانه‌زنی و یا در هنگام سم‌پاشی در زمستان اقدام به مبارزه با این بیماری نمائید.

 

این بیماری فصل زمستان را برروی بقایای گیاهی، روی جوانه‌ها و یا برروی سرشاخه‌ها سپری کرده بنابراین بهتر است در فصل زمستان و هنگام لخت بودن درخت‌ها سمپاشی و مبارزه با آن صورت گیرد تا از بروز بیماری در فصل‌های آینده جلوگیری شود.

جهت سمپاشی توصیه می‌شود از سمومی مانند مانکوزب، بردوفیکس و یا اکسی‌کلرور‌مس استفاده نمائید. ناگفته نماند که مصرف بی‌رویه از کودهای غنی‌شده با نیتروژن مانند کود اوره سبب گسترش این بیماری می‌شود.

آفات درخت هلو

لکه غربالی هلو و شلیل

این بیماری توسط دو عامل قارچی و باکتریایی به وقوع می‌پیوندد که علائم حاصل از هردو عامل به یکدیگر شباهت فراوانی دارند. این دو عامل معمولاً برگ‌ها، میوه‌های درخت، گل‌ها و شکوفه‌ها و یا سرشاخه‌های جوان را مورد هدف قرار داده و ایجاد خسارت می‌کنند.

 آسیب‌های این بیماری بیشتر برگ‌ها و میوه‌د‌هی درخت را دچار مشکل می‌کند. بیماری لکه غربالی هلو و شلیل همانطور که از نامش پیداست سبب ایجاد لکه‌هایی رنگ‌پریده بر روی برگ‌ها و میوه‌ها می‌شود که درنهایت این لکه‌ها به رنگ قرمز یا قهوه‌ای درمی‌آیند.

لکه غربالی بازارپسندی میوه‌های هلو و شلیل را به شدت کاهش داده و خسارات فراوان بر درخت وارد می‌سازد. آسیب واردشده از این بیماری که بر اثر عامل باکتریایی آن ایجاد شده باشد بسیار شدیدتر از آسیب‌های عامل قارچی آن خواهد بود.

مبارزه با لکه غربالی

برای مبارزه با این بیماری لازم است که بهداشت باغ بسیار مورد توجه قرار گیرد. رعایت بهداشت باغ از آنجایی‌ بسیار مورد اهمیت است که دو عامل این بیماری برروی درخت و همچنین بقایای گیاهی زمستان‌گذرانی کرده‌اند.

 بنابراین با رعایت بهداشت باغ بیماری به خوبی کاهش خواهد یافت. اگر قصد مبارزه با استفاده از سموم شیمیایی را دارید پیشنهاد می‌کنیم در فصل زمستان از اکسی‌کلرور‌مس و یا مخلوط بردو استفاده کنید. این سموم در نابودی عوامل این بیماری به‌خصوص عامل باکتریایی بسیار قدرتمند عمل می‌کنند.

درصورتی که شاهد بروز علائم عامل قارچی این بیماری هستید بهتر است قارچ‌کش مانکوزب و یا کاپتان را جهت مبارزه به کار بگیرید.

سفیدک سطحی هلو و شلیل

یکی دیگر از بیماری‌های شایع هلو و شلیل سفیدک سطحی است و عامل این بیماری نیز نوعی قارچ می‌باشد. این بیماری در ابتدای فصل رشد میوه‌ها برروی برگ‌ها و میوه‌های تازه‌روییده استقرار می‌یابد و با پخش کردن ریسه‌های مکنده خود برروی برگ‌ها و میوه‌چه‌ها باعث می‌شود شیره‌های سلولی برگ‌ها و میوه‌ها توسط ریسه‌های مکنده خورده شوند. سفیدک سطحی از دو جهت بسیار خطرناک می‌باشد:

  • درصورت بروز این بیماری بازارپسندی میوه‌ها به شدت کاهش می‌یابد زیرا میوه‌ها دچار فرورفتگی و رنگ‌پریدگی شده و حالت چوب‌پنبه‌ای به خود می‌گیرند که همه این‌ها برروی ظاهر میوه تاثیرات بسیار منفی می‌گذارد. این حالت ظاهر میوه‌های شلیل را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا شلیل میوه‌ای با سطح صاف و بدون پرز است.

  • آسیب دیگری که توسط این بیماری ایجاد می‌شود مربوط به سایز میوه‌ها است. قارچ این بیماری برروی برگ‌ها نوعی پوشش پودری به رنگ سفید به وجود می‌آورد که بر اثر آن برگ‌ها نور بسیار کمی دریافت می‌کنند و همچنین سطح فتوسنتزی آنها به شدت کاهش می‌یابد. همین امر باعث می‌شود گیاه دچار نوعی ضعف عمومی شده و تولیدات فتوسنتزی آن به حداقل میزان برسد که این موضوع درنهایت منجر به ریز ماندن و ریزش میوه‌ها از روی درخت می‌شود.

مبارزه با سفیدک سطحی هلو و شلیل

درصورت شدت یافتن آلودگی این بیماری سرشاخه‌ها را نیز موردحمله قرار خواهد داد. گل‌های رز میزبان بسیار عالی برای این بیماری هستند و به همین دلیل است که باغات دارای گل‌های رز بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند. بنابراین در انتخاب محل کشت دقت کافی راداشته باشید و سعی کنید نهال‌های شلیل و هلو را در مجاور گل‌های رز نکارید.

 

برای مبارزه با سفیدک سطحی پیشنهاد می‌شود از ترکیبات گوگردی استفاده نمائید. سمومی همچون پنکونازول، کاپتان و مانکوزب نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای بر کاهش خسارات و نابودی عامل این بیماری دارند.

پوسیدگی قهوه‌ای

عامل این بیماری نیز نوعی قارچ می‌باشد که میوه‌های هلو و شلیل را مورد هجوم خود قرار می‌دهد و دامنه میزبانی آن بسیار گسترده است. این بیماری در مناطق دارای آب‌وهوای معتدل و رطوبت بالا گسترش می‌یابد و در سایر مناطق بسیار کم دیده می‌شود.

فعالیت این بیماری به این‌گونه است که ابتدا در اوایل فصل رویش میوه‌ها به غنچه‌ها و میوه‌چه‌ها حمله‌ور شده، در ادامه سبب قهوه‌ای‌رنگ شدن پوست میوه‌ها می‌شود. این بیماری درنهایت باعث می‌شود گل‌ها هیچ‌گاه تبدیل به میوه نشوند.

همچنین سبب پوسیدگی میوه‌ها نیز می‌شود. حتی برخی اوقات به میوه‌های رسیده هجوم برده و ظاهر آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اکثر مواقع این بیماری میوه‌ها به شکل مومیایی درآمده و برای همیشه برروی درخت باقی می‌مانند.

مبارزه با پوسیدگی قهوه‌ای (مومیایی)

ترکیبات مسی و سموم قارچ‌کش سیستمیک همچون تیوفانات‌متیل و یا کاربندازیم قدرت بسیار فوق‌العاده‌ای در نابودی این بیماری دارند. رعایت بهداشت باغ و جمع‌آوری برگ‌ها و بقایای گیاهی نیز راهکار بسیار مناسبی جهت غلبه بر این بیماری می‌باشد. با به‌کارگیری این روش باغ در فصل آتی کمتر از فصل‌های قبل آلوده به این بیماری خواهد بود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را برخی بیماری‌های مهم شلیل و هلو آشنا کرده و راهکارهای مبارزه با این بیماری‌ها را بررسی کنیم.

 

همانطور که می‌دانیم هلو و شلیل جزو میوه‌های پرطرفدار و اقتصادی هستند و از این جهت توجه بالاتری نسبت به سایر درختان می‌طلبند. حساسیت بسیار بالای این میوه‌ها به آفات و بیماری‌ها ژنتیکی بوده و شما می‌توانید با تغذیه و نگهداری مناسب، میوه‌هایی بسیار باکیفیت پرورش دهید.

توصیه ما این است که با کمک گرفتن و بهره‌مند شدن از مشورت‌های یک کارشناس حوزه گیاه‌پزشکی باغ خود را به خوبی و با کمترین هزینه دربرابر عوامل خسارت‌زا بیمه نمائید. شما را به خداوند بزرگ می‌سپاریم.

 

برای مشاهده انواع نهاده‌های کشاورزی و نماتدکش گیاه‌پایه خرم بهار آتیس می‌توانید به صفحه محصولات سایت مراجعه نمایید.

آخرین مقالات

محصولات پر مصرف

کود نماتدکش اگروهلث
هیومیک اسید سیلیس دار
هیومیک اسید گوگرد دار
قارچکش بیوبار
کود میکروکامل
کود اسید آمینه

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شهرری، میدان هادی ساعی، جنب بانک مسکن، ساختمان صدف، طبقه اول، واحد6
  • 09128986620
  • info@atisco.ir