شرکت دانش بنیان خرم بهار آتیس
khoram bahar new-163

افزایش باردهی درخت سیب

افزایش باردهی درخت سیب

افزایش باردهی درخت سیب

درخت سیب جزو درختانی می‌باشد که بسیار ارزشمند بوده و از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است. این درخت مناسب بهره‌برداری به‌ صورت سالانه می‌باشد. همین موضوع باعث می‌شود که افزایش میوه‌های درخت سیب برای کشاورزان و باغداران موضوعی بسیار حائز اهمیت باشد و نگران به بار نشستن درخت‌های خود باشند.

سیب از درختان خزان کننده می‌باشد که بیشتر در مناطق معتدل و کوهستانی کشت و کار می‌شود. خاک‌های سبک و لومی برای کشت این میوه مناسب می‌باشد که همین امر باعث طغیانی شدن آفت نماتد در باغات سیب کشور است. نماتدکش اگروهلث با مکانیسم اثری که دارا می‌باشد می‌تواند بالای 70درصد نماتدها را از بین ببرد.

 

از این جهت آنان همیشه در پی یافتن کودی هستند که با به‌کارگیری آن علاوه بر رساندن مواد غذایی موردنیاز درخت، به محصولی باکیفیت و برداشت فراوان دست یابند.

 

درخت سیب در بیشتر مناطق به خوبی رشد می‌کند و همچنین رشد سریع و آسانی دارد. بنابراین هنگامی‌که مشاهده می‌کنید درختان سیب به شکوفایی موردانتظار نرسیده‌اند و یا اصلا میوه‌دهی انجام نشده است، قطعا عواملی وجود دارد که سبب این اتفاق شده و رشد طبیعی درخت را با اختلال مواجه کرده است.

 

در این مقاله شما را با راهکارهایی برای بهبود بخشیدن به فرایند باردهی و همچنین دلایل عدم باردهی درختان سیب آشنا خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

هرس درختان سیب

هرس درخت به عملی اطلاق می‌شود که کشاورزان برای فرم‌دهی درختان انجام می‌دهند. هرس درختان سیب عملی بسیار مهم می‌باشد زیرا با جدا کردن شاخه‌های خشک و اضافی نور موردنیاز شاخه‌ها فراهم می‌شود. همچنین این عمل موجب می‌شود شاخه‌های کوچک و جوان‌تر فضای کافی برای رشد بهتر دردسترس داشته باشند و نور به تمامی شاخه‌ها برسد.

 

 

نکته‌ی حائز اهمیت در رابطه با درختان سیب که باید به آن توجه کافی داشته باشید این است که شاخه‌هایی که مدتی باردهی خوبی داشته‌اند و اکنون پیر شده‌اند می‌بایستی هرس شوند تا شاخه‌های جوان‌تر جای آنها رشد کنند و میوه دهی انجام گیرد. بنابراین هرس به‌موقع و صحیح درختان سیب کمک شایانی به عملکرد بهتر و افزایش باردهی درختان شما خواهد کرد.

شرایط محیطی مناسب برای رشد درختان سیب

  • ارتفاع مناسب برای درخت(3 تا 15 متر)
  • فراهم بودن نور مناسب به صورت نور کامل و نیمه‌سایه
  • دمای محیط بین 20 تا 35 درجه سانتی‌گراد
  • خاک مناسب و حاصلخیز
  • آبیاری متوسط
  • فاصله کاشت مناسب

راهکارهای افزایش باردهی درخت سیب

برای سرعت بخشیدن به باردهی درخت سیب و برداشت میوه‌های باکیفیت از کودهای حیوانی، شیمیایی و زیستی استفاده نمایید تا به نتیجه دلخواه برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات خرم بهار آتیس و خرید کود کشاورزی وارد صفحه محصولات خرم بهار آتیس شوید.

استفاده از کود حیوانی برای درخت سیب

به فضولات حیوانات کود حیوانی گفته می‌شود. این کود می‌تواند از فضولات حیواناتی همچون گاو، گوسفند، مرغ و… به دست بیاید.

 

درصد مواد غذایی موجود در کود دامی و کیفیت فیزیکی آن به عواملی مثل نوع حیوان، کیفیت مواد بستری، میزان پوسیدگی کود، تغذیه دام، میزان سدیم و مقدار بذر علف‌های هرز، اسپور بیماری‌ها، لارو و تخم حشرات، شن و خاک بستگی دارد. کودهای حیوانی از این جهت که سرشار از مواد آلی و عناصر غذایی هستند، تاثیر چشمگیری بر افزایش باردهی درختان سیب خواهند داشت.

استفاده از کود شیمیایی

جهت سرعت بخشیدن به باردهی درختان سیب، بهتر است علاوه بر کودهای حیوانی از کودهای شیمیایی نیز استفاده کنید. به کار بردن کودهای شیمیایی در افزایش باردهی درختان سیب بسیار اثرگذار می‌باشد زیرا تغذیه صحیح درختان سیب به میزان زیادی وابسته به کودهای شیمیایی است و با به‌کارگیری این کودها درختان سیب 30 تا 60 درصد از مواد غذایی موردنیاز خود را تامین خواهند کرد.

دلایل عدم باردهی مناسب درخت سیب

شاید شماهم تاکنون با این مشکل مواجه شده‌اید که با وجود به‌کارگیری کودهای مناسب بازهم درختان سیب از نظر باردهی عملکرد درستی نداشته و یا شاید میوه‌ها از کیفیت یا اندازه مناسبی برخوردار نباشند.

 

دلیل به وقوع پیوستن این وضعیت می‌تواند عدم جذب صحیح موادغذایی توسط ریشه‌های درختان باشد و یا ممکن است مواد غذایی به میزان خیلی کمی جذب ریشه‌ها شده باشند و باقی آنها در خاک باقی بماند و غیر قابل جذب گردد و یا پس از آبیاری از خاک شسته شده و از بین رفته باشند.

 

منبع اصلی اینگونه مشکلات خاک می‌باشد. زیرا در بسیاری از مناطق زمین‌های زراعی دچار مشکلاتی همچون وجود ترکیبات سمی در خاک هستند که اینگونه مشکلات مانع از جذب مواد غذایی همچون روی، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و… توسط خاک می‌شود.

 

همانطور که می‌دانیم وقتی pH خاک بیش‌از‌حد زیاد باشد خاک قلیایی می‌شود. این مشکل وقتی به وقوع می‌پیوندد که میزان برخی ترکیبات همچون آهک در سطح خاک بسیار بالا باشد.

باردهی درخت سیب

در این نوع خاک‌های قلیایی امکان جذب عناصر غذایی توسط خاک و درختان میوه بسیار پایین می‌باشد و کشاورزان و باغداران به هر میزان که از کودهای شیمیایی استفاده کنند نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد و عناصر غذایی در سطح خاک باقی می مانند.

 

عامل دیگری که خاک و ریشه درختان را در جذب مواد غذایی ناتوان می‌سازد شوری بیش‌از‌حد خاک است که دلیل آن وجود میزان بالایی از سدیم می‌باشد. زمانی که خاک دچار شوری شود تعداد یون‌های عنصر سدیم بیشتر از یون‌های سایر عناصر غذایی همچون منیزیم، پتاسیم، روی و… خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود عناصر مختلف باهم به رقابت بپردازند و به این ترتیب یون‌های سدیم مانع از جذب عناصر دیگر شوند.

 

 

برای مقابله با این مشکل می‌باید ابتدا اقدام به حذف و یا کاهش ترکیبات مضر همچون سدیم و آهک از خاک شده و سپس با استفاده از عناصر غذایی خاک را به خوبی تقویت گردد تا این دو عامل دیگر نتوانند مانع از جذب مواد غذایی توسط خاک و ریشه شوند.

 

 

از دیگر دلایل ایجاد اختلال در باردهی درختان سیب می‌توان به عدم حاصلخیزی خاک کشاورزی اشاره کرد. این مشکل وقتی به وقوع می‌پیوندد که بر اثر عواملی همچون نامناسب بودن شرایط اقلیمی و کم‌آبی، خاک بیش‌از‌حد ضعیف شود.

 

زیرا در صورت بارش کم، خاک با فقر مواد آلی مواجه خواهد شد. همانطور که می‌دانیم مواد آلی جزو حیاتی‌ترین مواد مورد نیاز برای سلامت خاک هستند که فرایند تجزیه کودهای مختلف و تغذیه خاک را بهبود می‌بخشند.

 

 

ماده آلی سبب می‌شود باکتری‌های مفید و میکروارگانیسم‌ها فعالیت بیشتری داشته و به‌این‌ترتیب باعث عملکرد هرچه بهتر خاک می‌شود. افزایش فعالیت‌های باکتری‌های مفید باعث افزایش حاصلخیزی خاک می‌شود.

 

از بهترین کودها جهت افزایش مواد آلی و بهبودی بخشیدن به حاصلخیزی خاک می‌توان کود هیومیک اسید را نام برد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به‌صورت مختصر به بررسی راهکارهایی جهت افزایش باردهی درختان سیب پرداختیم و برخی از دلایل عدم باردهی درختان سیب بازگو شد.

 

شما می‌توانید با بهره‌گیری از مطالب گفته شده دریابید که چرا رشد طبیعی درختان شما با اختلال مواجه شده‌ است و یا از وقوع اینگونه مشکلات جلوگیری به عمل آورده و درنهایت درختانی پربار و میوه‌هایی باکیفیت داشته باشید.

 

برای اینکه به نتیجه مطلوبی دست یابید می‌باید از کودهای حیوانی و کودهای شیمیایی، معدنی و گیاه پایه در کنار هم استفاده نمائید. انواع متفاوتی از کودهای معدنی و گیاه پایه  وجود دارند که از جمله آنها می‎توان به هیومیک اسید، کلات آهن، کلات روی، اسید آمینه و اگروهلث و… اشاره نمود.

 

امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشند و با بهره‌گیری از آنها به درختانی پربار و میوه‌هایی باکیفیت دست یابید. شما را به خدای بزرگ می‌سپاریم.

آخرین مقالات

محصولات پر مصرف

کود نماتدکش اگروهلث
هیومیک اسید سیلیس دار
هیومیک اسید گوگرد دار
قارچکش بیوبار
کود میکروکامل
کود اسید آمینه

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شهرری، میدان هادی ساعی، جنب بانک مسکن، ساختمان صدف، طبقه اول، واحد6
  • 09128986620
  • info@atisco.ir