شرکت دانش بنیان خرم بهار آتیس
khoram bahar new-163

6 مورد از مهم‌ترین آفات درخت سیب

6 مورد از مهم‌ترین آفات درخت سیب

سیب از محبوب‌ترین میوه‌ها در سرایر دنیا می‌باشد. درخت سیب که برای کاشت آن تقاضای بسیار زیادی در تمام نقاط دنیا وجود دارد، در معرض بیماری‌های گوناگونی قرار دارد و مستعد ابتلا به آفات فراوان است و این بیماری‌ها منجر به آسیب‌های فروان به مزارع سیب می‌شود.

آفات درخت سیب از آسیب‌های ظاهری گرفته شده تا آسیب‌های حیاتی مانند کاهش رشد محصول و یا حتی از بین رفتن کامل درخت. شناسایی به موقع این آفات، حائز اهمیت فراوانی می‌باشد زیرا به افزایش کیفیت و کمیت این محصول کمک قابل توجهی می‌کند.

 

یکی از آفات مهم کشاورزی، که این روزه تبدیل به معضل برای کشاورزان مناطق مختلف کشور شده است آفت نماتد می‌باشد. نماتدکش خرم بهار آتیس با تاثیر بر انواع نماتد سبب کاهش تعداد نماتدها و نابودی بالای 70 درصد این آفت خواهد شد. برای مشاهده محصولات و خرید کود کشاورزی می‌توانید به فروشگاه خرم بهار آتیس مراجعه نمایید.

آفت سیب

 کشاورزان و باغداران عزیز با کشت گونه‌های مقاوم در برابر آفات و بیماری‌ها، می‌توانند از ابتلای درخت سیب به بیماری‌های گوناگون جلوگیری به عمل آورند. در این مقاله قصد داریم شما را با مهم ترین بیماری‌های درخت سیب آشنا کنیم.

مهم ترین آفات درخت سیب

آفات و بیماری‌های متعددی وجود دارند که در صورت گسترش در مزارع و باغات از جمله باغ سیب، به درختان آسیب وارد می‌کند که در اینجا به چند مورد از این آفات اشاره خواهیم کرد:

کرم سیب

کرم سیب از خطرناک‌ترین آفات درخت سیب به شمار می‌رود و محصول مورد هدف آن سیب و گلابی می‌باشد. لارو‌های این کرم، وابستگی بسیار شدیدی به میوه‌ها دارند. لارو‌ها در اوایل دوره رشد سیب، نفوذشان از گلگاه به داخل میوه می‌باشد.

 سپس مواد مغذی خود را از دانه‌های سیب به دست می‌آورند و با این کار باعث ریزش شدید میوه‌های سیب می‌شوند و در نتیجه باعث کاهش و توقف رشد سیب و به دنبال آن سبب زودرس شدن میوه خواهند شد. راه نفوذ این حشره، پوست میوه می‌باشد و کاهش کیفیت محصولات سبب پوسیدگی و از بین رفتن سیب می‌شود.

راه مبارزه با کرم سیب

راهکارهایی برای از بین بردن کرم سیب وجود دارد از جمله:

  • جدا کردن میوه‌های آلوده و از بین بردن این میوه‌ها
  • استفاده از تله‌های فرمونی و تله‌های مانیتوری
  • از بین بردن لارو‌ها به هنگام خروجشان از تخم و قبل از نفوذ این لارو توسط پوست میوه به داخل آن با استفاده از کودهای شیمیایی.

آفت لیسه سیب

آفت لیسه سیب در مناطقی  که آب و هوا کوهستانی باشد بیشتر ظاهر می‌شود و درخت سیب را مورد هدف خود قرار می‌دهد. حشراتی که بالغ هستند، پس از اینکه تخم گذاری انجام دادند، برای اینکه از این تخم‌ها حفاظت کنند ماده‌ای تولید می‌کنند که شبیه به تار عنکبوت می‌باشد. بعد از گذشت 15 روز، وقتی برگ‌ها جوانه زدند، لارو‌ها نیز از تخم خارج می‌شوند اما این لارو‌ها زیر پولک قرار می‌گیرند.

 

با فرا رسیدن بهار سال آینده، لاروهای گرسنه که سال قبل از تخم خارج شده بودند، به صورت دسته جمعی به درخت حمله می‌کنند. این لارو‌ها قبل از پدیدار شدن شکوفه‌های سیب، از برگ‌ها تغذیه می‌کنند. برگ‌ها مانند غده می‌شوند و نوک آنها به رنگ قهوه ای در می‌آید و به راحتی می‌توان آنها را از بقیه برگ‌ها تشخیص داد.

 

این حشرات به شدت منجر به ضعیف شدن درخت سیب می‌شوند و درخت را وادار می‌کنند برای تولید برگ جدید، از ذخیره خود استفاده کند. با این حال محصول سال جاری و سال آینده تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و منجر به این می‌شود که درخت سیب در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت لازم را نداشته باشد. اگر این حشره بیش از حد تکثیر شود، منجر به کاهش اندازه میوه‌ها و در نهایت از دست رفتن میوه‌ها می‌شود.

راه مبارزه با لیسه سیب

راه‌های متعددی برای از بین بردن این لارو‌ها وجود دارد. از جدا کردن برگ‌های ریزش شده گرفته تا استفاده از سمومی مانند مالاتیون و دیازینون. نکته قابل توجه این است که این سموم می‌باید قبل از اینکه لارو‌ها از تخم خارج شوند به کار گرفته شود.

کرم خراط

آفت دیگری که منجر به خسارت‌های متعدد می‌شود، کرم خراط است. این آفت درخت‌های دیگری را نیز مورد هدف قرار می‌دهد که از جمله آنها زیتون، مرکبات و درخت انار و آلبالو می‌باشد. این حشره لارو‌هایی دارد که از سرشاخه‌های جوانه برگ‌ها تغذیه می‌کنند. همچنین در زمستان تا مرداد سال آینده از شاخه‌های متوسط تغذیه می‌کنند. خسارات وارد شده توسط این حشرات به صورت گلوله‌ای با رنگ قهوه‌ای نمایان می‌شود.

راه مبارزه با کرم خراط

موثرترین و مهم‌ترین روش مبارزه با این بیماری، تغذیه گیاهان و آبیاری منظم درختان سیب است.

بیماری اسکب

از دیگر آفات درخت سیب بیماری اسکب می‌باشد این بیماری که به بیماری قارچی لکه سیاه سیب معروف است، علائم آن به صورت ضایعات سبز رنگ و روشن پدیدار می‌شود و سپس به سمت قهوه‌ای رنگ شدن پیش می‌رود و در نهایت به صورت برگ‌های پیچیده شده در می‌آید. خسارات این آفت بر میوه‌ها به این گونه است که میوه‌ها قهوه ای رنگ می‌شوند و باعث زودرس شدن میوه‌های جوان و ریزش آنها می‌شود.

راه مبارزه با آفت اسکب

جدا کردن برگ‌ها و میوه‌های آسیب دیده و هرس مناسب درخت به کاهش این قارچ کمک شایانی می‌کند. راه دیگر استفاده از سموم شیمیایی مانند کاپتان، سراکوئینت و سموم مسی می‌باشد.

بیماری موزاییک سیب

شایع ترین نشانه این آفت، نمایان شدن لکه‌ها و نوارهای کم رنگ می‌باشد که به مرور قهوه‌ای می‌شوند. هرچه سن برگ‌ها افزایش می‌یابد، این لکه‌ها بیشتر می‌شوند و در نهایت این آفت منجر به ریزش برگ‌ها می‌شود.

راه مبارزه با بیماری موزاییک سیب

راه انتشار این بیماری، تجهیزات مکانیکی می‌باشد و حشرات و آفت‌ها در بروز این بیماری نقشی ندارند. راه پیشگیری از این بیماری در درختان سیب، کاشت درختان بدون وجود ویروس می‌باشد. راه دیگر جلوگیری از تماس گیاهان و برگ‌های آلوده با پایه‌های سالم می‌باشد.

بیماری آتشک سیب

از دیگر بیماری‌های مخرب که به درختان سیب آسیب جدی وارد می‌کند بیماری آتشک است. ساقه‌ها و برگ‌ها و گل‌ها توسط این آفت آلوده می‌شوند و باعث چروکیده شدن ظاهر درخت شده و ریزش شکوفه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

راه مبارزه با بیماری آتشک

هرس شاخه‌های گیاهان آلوده می‌باید در زمانی که باکتری فعالیت کمی دارد، یعنی درپاییز یا زمستان انجام گیرد. شاخه‌ها پس از اینکه هرس شدند باید از بین برده شوند یا سوزانده شوند. راه انتشار بیماری آتشک درخت سیب، آبیاری پاششی می‌باشد، بنابراین جلوگیری از آبیاری پاششی بهترین روش غلبه بر این بیماری است. راه دیگر مبارزه با این بیماری استفاده از سم مسی بردوفیکس می‌باشد که باید در پاییز و زمستان انجام گیرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی برخی از آفاتد رخت سیب پرداختیم. همانطور که گفته شد، اغلب آفات و بیماری‌های تهدید کننده سیب از طریق حشرات و خساراتی که وارد می‌کنند افزایش پیدا می‌کند. پس لازم است تا کشاورزان عزیز در برنامه خود به مدیریت آفات و بیماری‌ها توجه زیادی داشته باشند.

آخرین مقالات

محصولات پر مصرف

کود نماتدکش اگروهلث
هیومیک اسید سیلیس دار
هیومیک اسید گوگرد دار
قارچکش بیوبار
کود میکروکامل
کود اسید آمینه

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران، شهرری، میدان هادی ساعی، جنب بانک مسکن، ساختمان صدف، طبقه اول، واحد6
  • 09128986620
  • info@atisco.ir